NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-07
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2003-12-06, 13:17
Visst är denna diskussion en gengångare, i lite olika vinklingar och varianter. Måste nog säga att jag väldigt enig med Jojje, parantesen ingenting tyder på att man skulle bli en bättre släktforskare genom att sitta i sin kammare och kämpa med originalkällorna är nog den bästa sammanfattningen på varför jag deltar här på forumet under några avdelningar, speciellt emigrantforskning/USA.
 
Om jag får skjuta in två små ord i citatet: ingenting tyder på att man skulle bli en bättre släktforskare genom att sitta (ensam)i sin kammare och (endast) kämpa med originalkällorna, så är det för mig som att läsa mina egna tankar.
 
Att jag har svarat på kanske ett hundratal frågor det sista året, och använt minst lika många timmar för att göra det så seriöst jag kunnat, har absolut ett egoistiskt motiv. Det jag lärt mig på det kunde jag aldrig läst mig till i en bok, och har hjälpt mig enormt i min egen forskning.
 
Att upptäcka att den som frågar faktiskt visste en hel del som man använt tid på i sitt svar, kan kanske kännas lite irriterande. Men att reagera med ilska blir helt fel. För det första är det nyttigt att se på en sak med friska ögon, det är ju långt ifrån säkert att man kommer till samma slutsats. För det andra är ju Anbytarforum i sina bästa stunder en dialog, där tankar och id?er kan bollas fram och tillbaka. Jag är inte en uppslagsbok, utan går till en del de samma stigar som frågaren kanske försökt själv.
 
Att källhänvisningar är viktiga är jag fullständigt enig i. Där försöker jag verkligen att göra så bra jag kan i mina svar. Kanske kunde jag gjort det ännu bättre, tyvärr får man sällan kommentarer på det, och det är också sällan jag ser att de som frågar ber om det. Kanske för att de flesta som frågar faktiskt är nybörjare, och inte är klara över hur viktigt det är?