NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-07
Skrivet av: Christian Andersson skrivet 2003-12-06, 11:57
Hej.
 
Detta är en diskussion som poppar upp på Anbytarforum med jämna mellanrum under lite olika namn. Jag tycker det är helt självklart att man preciserar sin fråga och samtidigt lämnar de uppgifter man själv lyckats få fram. Sedan står det någonstans i reglementet för Anbytarforum att alla uppgifter i såväl frågor som svar skall vara försedda med källhänvisningar. Hur många lever upp till det?
 
Nedanstående axplock från Anbytarforum tycker jag belyser problematiken ganska väl. Noteras kan väl att Kerstin forfarande inte har fått något svar på sin fråga. Kan det bero sättet att ställa frågan eller ..........
 
Mvh Christian
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Kerstin L - söndag den 02 nov 2003 kl. 13.34:  [Ändra]  
 
Kan någon hjälpa mig att hitta födelseort och föräldrar till Anders Lagerström född 1781, troligen 29/10 eller 29/12 i Karlskrona. Han skrevs in som skeppsgosse 20/9 1805 med fadern angiven som stenhuggare.Han bildar familj (se Karlskrona Am. A1:12 kort 8,sid.308).En tid av sitt liv har han visst ockå vistats i Stockholm (suck...).Jag har slut på ideer om var jag ska finna denne mans ursprung, tipsa mig gärna. Tack.  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Christian A - söndag den 02 nov 2003 kl. 14.55:  [Ändra]  
 
Hej Kerstin.  
 
Så där rent spontant har jag mycket svårt att tänka mig att man skrevs in som skeppsgosse vid 24 års ålder! Här är det något som inte stämmer.  
 
Hade väl varit tacknämligt om du hade redovisat Anders Lagerströms familj när du ställde frågan. Alla sitter ju inte precis med Karlskrona Am. A1:12 kort 8 i handen.  
 
Några träffar på Anders Lagerström på Vital Records som kan vara värda att undersöka lite närmre. Ibland måste man ju gripa varje halmstrå.  
 
Mvh Christian  
 
Anders  
Sex: M  
Event(s):  
Birth: 05 Jan 1795 Place:  
Christening: 06 Jan 1795 Place: Lidingo, Stockholm, Sweden  
Parents:  
Father: Fredrik LAGERSTROM  
Mother: Catharina SJOBERG  
Source Information:  
Batch Number: C433321  
Source Dates: 1770 - 1859  
Film or Fiche Number: 77384  
Collection Details: Stadsforsamling; Svenska Kyrkan  
 
Anders LAGERSTROM  
Sex:  
Event(s):  
Birth: 1774  
Marriage:  
Spouse: Anna ERICSDR LUNDBERG  
Marriage: 18 Nov 1821 Place: Stockholm, Stockholm, Sweden  
Source Information:  
Batch Number: M419782  
Source Dates: 1764 - 1865  
Film or Fiche Number: 77836  
Collection Details: Hovforsamling; Svenska Kyrkan  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Kerstin L - onsdag den 05 nov 2003 kl. 19.31:  [Ändra]  
 
Tack för påpekandet, jag tittade visst lite slarvigt... Han blev inskriven 1791, det är rullans datum jag råkade skriva. Om familjen: det är alltså hans fru och barn som finns, och dem har jag koll på, men ingenting om hans bakgrund.Vad är Vital records,förresten?  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Christian A- onsdag den 05 nov 2003 kl. 20.14:  [Ändra]  
 
Hej Kerstin.  
 
Jag tror säkert att du har full koll på familjen, men det var liksom inte det saken gällde. Ställer man en fråga här på Anbytarforum och förväntar sig hjälp så tycker jag nog att man själv ska lämna så mycket information man kan om den person man söker. Familjeuppgifterna kan innehålla mycket värdefullt som kan vara till stor nytta för den som kan tänkas vilja hjälpa dig. Bland annat kan faddrarna vid barnens dop ge en hel del ledtrådar. Jag förutsätter att du har barnens dopnotiser när du skriver att du har koll ....  
 
Du kan läsa mera om Vital Records här:  
 
http://www.genealogi.se/roots/vital.htm  
 
De Vital Records som är aktuella för Blekinges vidkommande hittar du länkar till här:  
 
http://www.genealogi.se/blekinge/reggae/  
 
Mvh Christian