NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-07
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2003-12-06, 01:19
Jag gör precis samma reflektion som du, och jag brukar helt enkelt avstå från att svara om frågan är alltför oprecis, trots att jag sitter på landsarkivet nästan varje vecka.
 
Jag tror att den som ställer sådana frågor sällan har tillräcklig erfarenhet av egen forskning för att själv inse vad den som svarar behöver veta. Om den som frågar dessutom är ny i Anbytarforum, så känns det inte meningsfullt att svara med en lektion i hur man ställer frågor. Jag spenderar hellre min tid på frågor som jag både förstår och har möjlighet att besvara.
 
Sedan finns det en del som försöker redovisa alla upplysningar de har, tyvärr ofta med resultatet att det inte framgår riktigt vad frågan är. En smula bakgrund till frågan för att väcka nyfikenhet kan ju vara bra, men jag behöver inte höra den frågandes hela forskningshistoria.
 
Jag drar mig till minnes en scen ur TV-serien Roots: The next generations där Alex Haley träffar en griot som skall kunna klanen Kintes historia. Haley förklarar på forskarman?r vilka decennier på 1700-talet som han är intresserad av, men blir snabbt avbruten av tolken:
 
Sir, you cannot ask that! He is only a man, not a filing cabinet! You must let him tell the story from the beginning...
 
Den som frågar och den som svarar måste lära sig att tala samma språk. Endera kan behöva anpassa sig till den andre, men all kommunikation sker på mottagarens villkor.