NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-07
Skrivet av: Lisa Qviberg skrivet 2003-12-05, 22:12
Jag har en reflektion som jag gärna skulle vilja höra andras synpunkter på.  
 
Flera av de efterlysningar som görs på Anbytarforum inleds med ungefär med orden Jag söker uppgifter om ... alternativt jag söker information om...
 
Uppgifter och information är vida begreppet. Det kan inkludera huvudpersonens anor, huvudpersonens samtid samt huvudpersonens ättlingar. Jag hjälper gärna till och svarar på frågor på forumet när jag har tid, men backar oftast när jag ser sådana breda frågor. För var ska man börja? Jag har inte lust att sitta och gräva efter huvudpersonens anor, när dessa kanske redan är kända för forskaren (utan att detta har angivits i frågan). Hur ska jag kunna veta att det är syskon eller ättlingar som åsyftas med uppgifter och information.  
 
Oftast vet man vad det är man vill efterlysa. Ibland är det bara anorna, men ibland kan det vara rubbet. Är det då för mycket begärt att man utryckligen skriver detta i frågan. Allt för att minimera risken att onödigt dubbelarbete görs.
 
Så ... är det bara jag som är kinkig, eller finns det fler än jag som skulle vilja att frågorna preciseras mer?