NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-25
Skrivet av: Yvonne Carlsson/ Anbytarvärd (Admin) skrivet 2006-02-24, 16:28
Lars, först skulle jag gärna vilja rätta dig på en punkt. Jag är nämligen inte förtroendevald i förbundet, jag är anställd som Anbytarvärd, vilket är en viss skillnad.
 
När jag gör inlägg på min fritid, använder jag mig av mitt eget privata användarkonto och skriver endast under med mitt namn, aldrig som Anbytarvärd. Däremot kommer jag att följa Anders Rybergs exempel och lägga in en text i min privata profil som klargör att jag agerar som privatperson, då jag använder det kontot. Allt för att försöka undvika missförstånd.
 
Vad gäller min uppmaning till Ulf att anmäla sig till en släktforskningskurs, så står jag för den, både som privatperson och som Anbytarvärd. Jag är nämligen fullt övertygad om att de flesta nybörjare kan lära sig en hel del om både forskningmetodik och källkritik genom att gå en släktforskningskurs. I det fallet tror jag mig också ha både förbundets och de flesta medlemsföreningars stöd, men är självklart villig att återta min uppmaning till Ulf, om det skulle visa sig att jag har fel.
 
Sista meningen i mitt inlägg: ”Det går alltså inte att skylla på att man inte bor på en arkivort”, skulle jag möjligen kunna ha uttryckt på ett annat sätt. Sant är dock att även de som inte bor nära en arkivort idag har nästan lika stora möjligheter att komma åt arkivmaterialet, som personer bosatta på arkivorterna.
 
När det gäller mina personliga åsikter om debattörerna och inläggen här på Anbytarforum, försöker jag att i diskussionerna hålla mig någorlunda neutral, men total opartiskhet ser jag som ett orealistikt mål.
 
Med vänliga hälsningar
Yvonne Carlsson
Anbytarvärd