NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-18
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2006-12-18, 19:06
Nej Svenne, jag knäppte inte på näsan och jag skrev inte att någon var förvirrad, men det är ofta så att olika betalande (prenumeranter på ShF eller betalande till Rötters Vänner) anger att de är medlemmar i förbundet - och att de ska gå ur förbundet. Vi hade en liknande diskussion häromåret här.
 
Du har rätt i att de debattörer som är med i en förening som är med i förbundet på sätt och vis är anslutna, men det finns en lång rad användare här som inte är med i någon förening alls. Flera skribenter säger då och då att de ska går ur förbundet, men det som de kan göra är att går ur en förening, eller inte betala betala något frivilligt som går direkt till förbundet. Det drabbar som regel den enskilda medlemsföreningen mest. Förbundet förlorar medlemmar indirekt (och inkomster indirekt), men den enskilda föreningen förlorar mer.
 
Jag tillhör de som en gång var direkt medlem i förbundet, men det kan man inte längre vara, utan jag är numera prenumerant i stället.
 
Någonstans i diskussionen har det också framkommit att medlemsavgiften till förbundet från medlemsföreningarna är 9 kr per medlem fr.o.m. 2007, tidigare 7 kr per medlem. En höjning föreslogs till 10 kr men avslogs av stämman.
 
Jag vill säga att jag instämmer med Per Thorsell (lördag den 16 dec 2006 kl. 21.51) om att kvaliteten på Anbytarforum på många håll försämrats det senaste året eller två kanske. I många sockendiskussioner och en del andra trådar är det fortfarande ett gott forskningsutbyte som inte bara består i uppslag i andrahands/tredjehandskällor och som saknar värdering av vad de uppgifter man ger en ny släktforskare.  
 
Jag saknar på många sätt det forum som inte i första hand skulle handla om vem som kan skälla mest på vem, eller tolka in alla möjliga aspekter av det skrivna ordet, utan skulle leda till ett forskningsutbyte där man ofta lärde sig något på kuppen.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Under tiden lade någon i budgeten - den är beräknad på den högre medlemsavgiften, så intäkterna under organisationsavgifterna ska minskas.
 
PS 2. Visar alla samma engagemang i sina lokala medlemsföreningar, valberedningar, motionsskrivande, tidningar och dylikt? I så fall har vi en vital rörelse!