NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-18
Skrivet av: Chris Bingefors skrivet 2006-12-18, 12:51
Jag förstår inte kritiken mot aftonbladisering. Släktforskning har (felaktigt) ofta ett rykte som trist verksamhet för gamlingar (nördvarning skulle mina yngre bekanta säga). Om vi kan nå fler och framför allt fler unga genom nya vägar så är väl det bara bra.  
Teds upptäckt visar ju på det som så många av oss uppfattar som det allra roligaste med släktforskning, den där kicken när man ramlar på lösningen på ett problem. Den som man får kanske vart 5:e år i min yrkesverksamhet som medicinsk forskare, den som man står ut med många och långa timmar av segt rutinjobb för att få uppleva. Det är det som vi hjälper många nybörjare med på AF, kanske inte lika originellt eller speciellt, utan de får hjälp att hitta farfars far någonstans. Då får frågeställaren uppleva just den spännande känslan som släktforskning kan ge. Och då fortsätter de, blir medlemmar, lär sig mer teknik, lär sig mer om historia, blir aktiva på olika sätt. Plötsligt är det inte nördvarning längre. Är det inte det vi vill?
 
Den allra första dagen jag började släktforska, genom att försöka lägga in min fars omfattande material i ett datorprogram så att det skulle bevaras för framtiden, letade jag lite på måfå, utan större hopp om framgång, på Google efter eventuella uppgifter om släkten. Då ramlade jag på ett inlägg i AF (som jag då inte visste existerade). Där efterlyste en okänd, avlägsen släkting i England sina rötter. Vi fick kontakt och har haft många spännande mailsamarbeten sedan dess. På den vägen är det - från den första slumpmässiga kontakten med släktforskarrörelsen till medlemskap i ett antal föreningar, inköp av CD, Genline, Svar, Rötters vänner mm. Men jag hade aldrig betalat för att komma in på den sidan då, så hade det varit krav på betalning hade jag troligen missat en mycket rolig hobby, en av de få man kan utöva trots oregelbundna och långa arbetstider och mycket resor.