NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-17
Skrivet av: Ingrid Wikberg (Inkan) skrivet 2006-12-17, 15:44
Jag tillhör dem som tycker det enbart är ett idiotiskt förslag att avgiftsbelägga Anbytarforum.  
Självklart ska forumet vara gratis och öppet för alla -  men kräv gärna ett registrerat användarkonto.  
Och styrelsen borde uppmuntra användarna istället för att klanka på oss med jämna mellanrum.  
Det har varit lite för mycket negativt uppifrån mot användarna.  
Styrelsen har knäppt oss lite för ofta på näsan, stängt chatrum - som var en social umgängesform för alla släktforskare vid sidan om frågor och svar.  
Månadsbrev från ordförande som varit raljanta och inte alls välkomna och generösa. Knappt seriösa.
Fyller månadsbrevet någon funktion? Är det viktigt? För vem?
 
Se till att paraplyorganistationen blir omtyckt och ovärderlig för alla släktforskarföreningar och att de gärna betalar större medlemsavgift för sina medlemmar till förbundet.  
Jag är medlem i Jämtlands Läns Släktforskarförening - trots att jag ej bor i länet. Jag har en del rötter där. Men jag stödjer hellre dem med dubbel årsavgift om det krävs.
 
Och jag betalar100:-/år för mitt personliga Användarkonto ( Rötters vänner ) Jag har fortfarande ej sett till en enda erbjuden extra förmån för detta. Så snart kanske även jag tröttnar på att vänta.
Den hundralappen skänker jag hellre till UNESCO:s barnfond eller till Läkare utan gränser
Under de senaste två åren har jag knappt ställt en egen fråga. Beroende på att jag forskat mest på egen hand och hittat svaren och är nu i princip klar med min stora släkt och mina anor både här i Sverige och utomlands.
 
Men jag har periodvis svarat generöst och gediget på andras frågor -eftersom jag har tillgång till en del databaser samt olika CD och en hel del eget framforskat och uppgifter från andra forskare både här i Sverige och enormt många i USA.  
 
Nu börjar jag känna: Det får vara nog med dumma förslag.
 
Förbundet styrs tydligen av folk som ej kan planera långsiktligt och som satsar för stort och dyrbart. Sådant straffar sig.  
Jag har ingen lust att vara med och betala för andras taffligheter.  
Släktforska kan man göra ändå - med hjälp  av lokala föreningar där man vet vad ekonomi är.