NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-17
Skrivet av: Lottie Eriksson skrivet 2006-12-16, 19:03
Ett litet förslag som skulle dra in mer pengar: Sänk priset på cd-skivorna (dödboken, sveriges, befolkning...) Trots rea just nu, så är de väldigt dyra och även om grundproduktionen kostar mycket, så kostar ju inte varje cd-skiva så mycket att producera. Om man sänkte priset tror jag att många fler skulle köpa dem och vinsten öka.  
 
Om man säljer 100 cd-skivor för 600:-/st och drar av en produktionskostnad för säg 80:-/cd, så blir vinsten 52.000:-. Men om man sänker priset och fler köper, säg att man säljer 500 cd för 250:-/st och man fortfarande drar av en produktionskostnad på 80:-/cd, då blir vinsten 85.000. Ju fler du säljer, desto större vinst.
Tror att jag räknat rätt...men någon skrev ju att det finns ju affärsmän i styrelsen!
 
Mycket få människor har råd att köpa Dödboken och Sveriges befolknings-skivorna till dagens priser, särskilt som man normalt behöver allihop. Den kundkrets dagens priser riktar sig till är en minoritet i 2000-talets släktforskarsverige, det är jag övertygad om.
 
Min appell: Sänk priserna drastiskt på cd-skivorna!  
 
Vänliga hälsningar,
Lottie Eriksson