NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-17
Skrivet av: Birgitta Ohlsson skrivet 2006-12-14, 14:43
När jag började släktforska för ca 4-5 år sedan hade jag endast en släktutredning som en av mina anor beställt av en arkivarie i Vadstena i slutet av 50-talet. Lite biten av detta letade jag på nätet och hittade mer av en slump anbytarforum. Jag la in en fråga om min farfar och fick ett överväldigande svar från Arne Olsson i Helsingborg, flitig hjälpare på anbytarforum. I dagsläget är jag medlem i KLGF, KGF, PLF, GF, Disbyt och G-Gruppen. Jag har haft och skaffar ibland ett kortare abonnemang på SVAR så att jag kan sitta och läsa mantalslängder på nätet. Jag har köpt två mikrokortsläsare varav den senaste är ny, fyllt en tjock pärm med mikrokort som jag köpt från SVAR, har säkert haft lika många hemma på lån. En hel del CD-skivor har det blivit under dessa år som PLF-skivorna, Ölands kyrkböcker, KGF;s skivor 2002 och 2004 för att bara nämna några. för att inte tala om alla böcker och häften som tex svenskt biografiskt lexikon, Släkt & Hävd m.m allt detta för att jag en gång hittade anbytarforum som var ett forum där man utan krångel kunde ställa en fråga helt fritt.  
Jag tror inte att jag är unik utan så här ser det säkerligen ut hos de flesta släktforskare idag. För att komma dit tror jag att det är viktigt att det är enkelt och lätt att både ställa frågor och få svar i början för att man skall lockas att fortsätta. Det är även viktigt att alla ”gamla” mycket erfarna släktforskare stannar kvar, inte bara för att servera svar utan kanske framför allt för att dela med sig av sin otroliga kunskap och erfarenhet som många skaffat sig under sina ibland 25-30 år som släktforskare. Dessa är jag rädd att vi kommer förlora om forumet blir avgiftsbelagt.  
 
 
Mvh
 
Birgitta