NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-17
Skrivet av: Nils Antonsson skrivet 2006-12-14, 11:25
Jag tycker mig under mina år på detta forum även ha sett ideologiska skillnader i synsätt. Vissa anser släktforskningen vara en folkrörelse (detta i en tid då alla levande folkrörelser, frikyrkorna undantagna, bara kan hållas vid liv genom massiva statliga och kommunala bidrag), andra pratar om mera kommersiella lösningar i en organisation, som så vitt jag sett verkar ledas av personer, som saknar erfarenhet av kommersiella frågor. Detta blir i alla fall min tolkning av den totala brist på marknadskommunikation med användarna av just detta forum, som man hittills visat. Den uppenbara risken är att nu denna icke kommersiella ledningsgrupp med folkrörelsevärderingar, försöker leka affärsmän på grund av att deras organisations ekonomi havererat, och vidtar åtgärder (att ekonomiskt försöka exploatera de många besökarna på Anbytarforum). En åtgärd som enligt min mening riskerar få direkt motsatt verkan mot den avsedda.
 
Sitsen är inte heller lätt för förbundets styrelse, för personer med kommersiell erfarenhet arbetar sällan gratis, inte ens när de slutat arbeta. Jag själv är nog utpräglat kommersiell (har suttit i privatägda mindre bolags styrelser, men har aldrig klarat motsvarande i av byråkrater ledda organisationer, det blev alldeles för frustrerande). Men jag ger i alla fall följande rekommendation till framtida grundstrategi till förbundets medlemmar att tänka på som alternativ:
 
1. Satsa 100% på Anbytarforum som magnet för att dra in intressenter. Driv detta helt affärsmässigt långt mera än idag, och försök finansiera detta genom ett antal lämpliga sponsorer och givetvis många frivilliga avgifter. Den nya generationen svenskar har faktiskt vant sig vid att betala frivilligt, för sådant man gillar eller tycker är värt att stödja. Att inte betala verkar skämmigt. Användarkonton är då ett måste för att forumet ska kunna hållas seriöst gentemot sponsorerna och besökarna, dels registrerade mail adresser för kanske ett eller två mail till medlemmarna i forumet (för att bl a påminna om finansieringen-de frivilliga avgifterna på ett fint sätt).
 
2 Minimera/avveckla allt annat centralt. Detta verkar vara något som berör bara en mindre grupp släktforskare? Låt lokalföreningarna helt ta över och sköta detta.
 
Att något radikalt måste göras är uppenbart, men att ta betalt av användarna på detta forum = förbundets enda reklamplats, verkar  vara tämligen sanslöst.