NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-14
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2006-12-12, 18:04
I USA finns en volontärorganisation,  Random Act of Genealogical Kindness, som jag anlitat flera gånger ang. mina emigranter. Och jag har varit väldigt nöjd med hjälpen jag fått. Varför inte skapa någonting liknande kopplad till AF? En bank med frivilliga som är beredda att svara på frågor från dem som inte vill betala för registrering, t ex dem som bor i utlandet. Därmed utesluts de inte och får en förlängd arm till Nättidningen RÖTTER. Men precis på samma sätt som det fungerar i RAOGK, kan man inte kräva eller garanteras ett svar av de frivilliga. Och det är själva poängen: Möjligheten att få svar skulle bli större om man registrerade sig med ett användarkonto och betalade en avgift - hur den nu utformas - för ett utökat Rötter/AF.  
 
Men detta förutsätter givetvis att alla dem som har kunskap inom olika områden, inte minst geografiska, och är roade av att svara på frågor här, anmäler sig till den här volontärbanken. Den som frågar ska veta inom vilket/vilka område(n) personen forskar - såsom det fungerar i USA. Det ska definitivt inte vara någon komplicerad och tungrodd organisation, kan i stort sett sköta sig själv och avlasta administrationen.