NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-14
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2006-12-12, 05:15
Ja Chris, låt inte detta bli till någon batalj!  Vi värnar båda om detta förträffliga forum. Och jag har fått fram min poäng:  
 
Utvecklingen av släktforskningen står och faller inte med utvecklingen av Anbytarforum - huvudsakligen beror den på hur medlemsföreningarna fungerar och huruvida nya tillkommer. (Välkommen i Förbundet, Astra-Zeneca Släktforskarförening!).
 
Så här på morgonvisten har jag funderat lite på detta med avgifter. Och det måste antagligen utgå någon form av avgift i fall man ska få åtkomst till alla databaser i Nättidningen. Jag kan se en slags tre-stegs-modell:
 
1/ Grundavgift, för att ställa och svara på frågor (för dem som inte är stödjande genom RÖTTERS Vänner), kan förslagsvis vara 50 kr. Vad får man då för detta? Jag kommer då att tänka på Supporten på Microsoft. De ger support tre(3) gånger på en och samma produkt (licens). Sedan betalar man en avgift för varje  support därutöver. Det skulle här kunna innebära att samma person får ställa eller svara på tre frågor på AF. Supporten skulle då vara att personen garanteras svar på varje fråga. En slags volentärbank skulle  kunna byggas upp med personer som är beredd att svara på frågor, som inte inom en viss tid (1 vecka) har blivit besvarade.
 
2/ Medlemskapet i RÖTTERS Vänner höjs till 150 kr. För detta får man, som nu, sin profil publicerad och någon form av gratifikation varje år. Förutom ett gratis CD-material, måhända åtkomst till någon databas? Jag har inga problem med att fortsätta stödja utvecklingen av AF om avgiften skulle höjas till 150 kr.
 
3/ Vill man ha tillgång till alla nuvarande och kommande databaser, kanske få lite rabatt på Förbundsmaterial, och dessutom automatiskt bli medlem i RÖTTERS Vänner, betalar man 300 kr.
 
I all anspråkslöshet, är det här mina förslag på hur en avgiftsfinansiering av AF och vissa andra avdelningar av Nättidningen skulle kunna se ut.