NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-14
Skrivet av: Chris Bingefors skrivet 2006-12-12, 00:35
Vi ska väl inte inleda en stor batalj här, som det så ofta utvecklas till....men jag har varit mycket aktiv i föreningsliv under många år på styrelse- och ledningsnivå och deltar fortfarande som föreläsare och kursgivare. Jag är fylld av respekt för alla inom släktforskarföreningarna som på ideell basis gör register, samlar material och ordnar andra aktiviteter. Men det traditionella föreningslivet måste också utvecklas, i takt med att samhället och levnadsvillkoren förändras. I likhet med Jojje tror jag på ett virtuellt föreningsliv (via AF) för alla som inte har tid, bor långt från sitt områdes förening eller har andra skäl att inte ägna sig åt den mer traditionella verksamheten.  Inom mitt tidigare föreningsområde lyssnade man inte tidigt till de röster som förespråkade en förnyelse och det hade mycket negativa konsekvenser. Jag tror personligen att en avgiftsbeläggning kommer att motverka nyrekrytering och att AF fungerar som en mycket viktig annonspelare. Ett fritt AF kan visa hur roligt det är med släktforskning. Det ÄR fantastiskt roligt att kunna diskutera och lösa problem tillsammans med andra i hela landet via nätet fast man bor långt ute i skogen. Men det kräver att det är lätt att komma med och pröva på. En hel del kommer säkert att aktivera sig i föreningarna, om de upptäcker att de blir väl bemötta på AF. Däremot kan jag tänka mig en avgift för övriga databaser på Rötter, jag håller inte med dem som hävdar att släktforskning (Genline, Svar, släktforskardagar mm) ska vara gratis.
 
Jag är numera aktiv på ledningsnivå i en internationell förening med synnerligen god ekonomi. Vi tar betalt för våra tjänster och vi tar rejält betalt för en del av dem, vi har också en relativt hög medlemsavgift. Men vi vet också (dvs har lärt oss av erfarenheten) att inte ta betalt för de delar av verksamheten som är ren PR, det har vi vunnit mycket på i det långa loppet.