NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-14
Skrivet av: Chris Bingefors skrivet 2006-12-11, 22:32
Efter många år i föreningslivet så har jag förstått att man gärna övervärderar sin egen verksamhet. Det blir så lätt en vi och dom anda. Att så många reagererar på en avgiftsbeläggning av AF har en annan bakgrund - vi vill inte utestänga nybörjare och frågare från andra länder och vi vill definitivt inte ha en klubb för inbördes beundran på AF. Det är faktiskt OK att ställa, i andras ögon, dumma frågor, det är så man lär sig. Det finns säkert många som, i likhet med mig, gärna och ofta besöker AF, själv svarar jag mest på frågor efter bästa förmåga. Varför? Jo, det är en rolig avkoppling och mer givande som pausverksamhet i ett krävande arbete än att spela dataspel, dessutom tränar jag upp förmåga att söka inom områden jag inte själv forskar i. Jag är också medlem av flera släktforskningsföreningar för att stödja den ideella verksamhet som bedrivs med register mm. Men jag är inte aktiv och har aldrig besökt ett föreningsmöte. Det har jag inte tid med, i likhet med så många andra som har glädje av AF, den största och mest utbredda föreningsverksamheten.  AF har inneburit en nyorientering av det klassiska föreningslivet där många fler kan vara med, några blir säkert också aktiva i det mer traditionella föreningslivet som då kan rekrytera nya medlemmar.
 
Anders Bs förslag är det bästa, det skulle ge ett öppet AF, men avgiftsbeläggning av andra tjänster. Jag har full förståelse för att man måste förbättra ekonomin, men det måste finnas andra vägar.
 
Jo, jag tror faktiskt att AF har en mycket stor betydelse för släktforskningen och dess utveckling till en folkrörelse i det moderna Sverige!
 
Chris, inte proffstyckare men vanlig gräsrotsmedlem