NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-11
Skrivet av: Michael Lundholm skrivet 2006-12-11, 21:50
Många synpunkter och frågor med anledning styrelsebeslutet om avgiftsfinansiering av de interaktiva delarna av Rötter/AF. Låt mig först säga (om det nu är någon oklarhet om det) att Ulf citerar mitt referat av styrelserapporten helt korrekt. Några meningar har uteslutits (och markerats som uteslutna i citatet) som inte ändrar på innebörden. Mitt referat är i sin tur nästan ordagrant taget från styrelseprotokollet. Det ger alltså en god uppfattning om precis det som styrelsen fattat beslut om. Vare sig mer eller mindre.
 
SGS motion om offentliga protokoll röstades ned på riksstämman i Nacka vilket jag beklagar. Diskussionen kring motionen (med bla ett inlägg från Sture Bjelkåker) blev dock som jag uppfattar det avgörande för styrelsens beslut att på ordförandelistan ge referat av styrelsemötenas beslut. Den ges på ordförandelistan som distribueras till främst föreningsordförandena som representanter för förbundets medlemmar (dvs föreningarna). Även om andra styrelseledamöter inte delar min uppfattning har jag inga synpunkter på att Ulf förmedlat denna information på AF. Tvärtom, poängen är ju informationen skall spridas.  
 
Håller därmed helt och hållet med Anders E om att det är bra att det blir diskussion om detta beslut. Inte för att jag inte stödjer beslutet. Det gör jag. Jag tror det är helt nödvändigt att förbundet ser över sina kostnader och intäkter på samtliga områden (AF inte undantaget), och det är vad styrelsen håller på med. Vi har inte råd att inte pröva att få in ytterligare intäkter på detta sätt. Inte heller därför att jag tror att styrelsen kommer att ändra principbeslutet. Däremot är det som jag skrev inledningsvis att mitt referat beskriver styrelsebeslutet, vare sig mer eller mindre. Beslutet skall däremot fyllas med innehåll när det implementeras och där tror jag att denna diskussion kan fortsätta att ge intressanta bidrag om den fortsätter med den typen av förslag som Anders B bidragit med redan. Dessutom är det alltid bra i en demokratisk organisation att ledningens beslut kritiskt nagelfars, även av dem som i någon mening står utanför organisationen.  
 
Idag generar Rötters vänner cirka 350 tkr. Lite mer 2004 och lite mindre 2005; se tex bokslutet i Årsboken 2006. Min förhoppning är självklart att beslutet om avgiftsbelagda konton skall  generera mer. Jag tror inte alls att det är orealistiskt. Om 3500 av oss är villiga att betala 100 kronor för Rötters vänner, varför skulle då färre vara villiga att betala för något som kommer att ge mer? På intäktssidan tillkommer annonser samt på kostnadssidan (tror jag) kostnad för sajter som var knappt 30 tkr 2005 och 150 tkr 2004 samt lönekostnader (ansenliga men inte utbrutna i bokslutet) utöver det som Mats angivit ovan.