NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-11
Skrivet av: Ernst Stjernberg skrivet 2006-12-11, 04:52
Jag har läst med intresse alla inslagen om avgiftsbeläggning på Anbytarforum. Det skulle ju varit bättre om alla fakta om finanserna vore kända och hur mycket hundralappen skulle inverka på dessa. Själv har jag som boende in Kanada begränsade möjligheter att hitta information i Sverige men har haft stor nytta av den sakkunninghet och hjälpsamhet som dagligen visas på Anbytarforum. För det ville jag stödja Rötters Vänner och skicka in en hundralapp. När jag fick fakturan hade jag två sätt att betala: postgiro som jag inte kan använda här i Kanada och SWIFT som används av bankerna men det skulle kosta ungerfär 450 kr i avgift plus hundralappen som skulle skickas. Inget för mig!. Om jag inte haft en broder i Sverig som hjälpte med inbetallningen hade de inte fått något. Jag föreslår att man gör det enklare att skicka pengar från andra länder genom att använda kredit kort eller PayPal vilket är väldigt vanligt i andra länder.  
Om det nu är tvunget att införa avgifter vore det kanske också en möjlighet att man kan ha så många fria frågor per år innan avgiften slår in och de som svarar kunde tjäna in sin avgift genom att giva så många svar per år. Det skulle stimulera de som så flitigt tar hand om våra frågor att inte ge upp på detta jättefina forum.  
I USA där jag också forskar finns det många 'message boards' där man kan få hjälp med problem och jag ännu inte hittat något där man måste betala. Visserligen finns det företag som Ancestry men det är ju likadant som Genline som tar betalt för deras databaser. Men Ancestry också understöder Rootsweb vilket är fritt för alla och en utmärkt informations källa.
Några tankar från andra sidan Atlanten.
 
Ernst Stjernberg
Vancouver, British Columbia
Kanada