NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-01
Skrivet av: Lennart Lindström skrivet 2005-06-01, 08:18
... och jag å andra sidan vet tämligen väl vilka krav jag har på mitt eget privata anbytarforum, på en av mig själv styrd och kontrollerad databas, som jag förhoppningsvis en dag kommer att dra igång. Jag väntar bara på att programvara eller möjligheter för detta kommer  . Ser flera alternativa möjligheter. Detta Anbytarforum uppfyller nämligen inte särskilt mycket i den kravspecifikation jag har. Lagra bilder, lagra texter, lagra relationer och samband mellan bilder, texter, inlägg, länkar eller kopior av andra inlägg (på Internet), egen kontroll och exakta sökmotorer för att nämna några av de viktigaste. Detta forum är i nuvarande form inte ett Anbytarforum utan mest ett löpande diskussionsforum med specifika frågor och sedan (förhoppningsvis) några givande svar.
 
Men jag är bara en av många användare. Det är den stora massan släktforskare som avgör frågan. Sådana som jag är kanske bara en mindre nisch, som går vår egen väg? Men ta inte detta Anbytarforum för givet ur användarnas synpunkt. Om någon kommer med en för flertalet användare bättre lösning, så kan detta Anbytarforum fort försvinna. Släktforskare som grupp är en ur många synpunkter intressant framtida målgrupp, när modern IT-teknik börjar blomma ut även här. Åldersfördelning, konservatism (och bristande IT-kunskaper bland den stora massan släktforskare) gissar jag är den största bromsen för att utvecklingen går så långsamt. Många dataprogram inom släktforskning är (enligt min uppfattning) IT-mässigt på ren stenåldersnivå.
 
Men målgruppen släktforskare är stor och tiden arbetar för nya lösningar. Så säkert kommer dessa nya konkurrerande Anbytarforum, om detta forum fortsätter att stå stilla (dvs halka efter) och mot denna bakgrund är det viktigt att de ansvariga för detta forum, sätter av erforderlig tid för den nya kravspecifikationen inför en eventuell förändring.
 
Det är mitt kärnan i mina budskap.