NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-01
Skrivet av: Bernt Bergkvist (Swetrot) skrivet 2005-05-29, 19:32
Jag hoppas innerligen att det nya anbytarforum får en del nya riktningar som gör att vi slipper en hel del brus.
 
Den första efterlängtade nyheten är för min del personliga konton som man måste ha för att kunna logga in och skriva. Kanske gratis för medlemmar i en medlemsförening till släktforskarförbundet, annars en årsavgift av mera måttligt slag. Förslagsvis 100:-
 
Den andra efterlängtade nyheten skulle vara att man tar bort alla diskussioner som inte handlar om anbytande. Även diskussioner som handlar om anbytande, men där det används tillmälen av mindre smickrande slag, stängs också, och raderas grundligt. Jag kan till och med tänka mig att man sätter streck i debatten när den inte kommer längre. För den som undrar varför kan man ju alltid gå in på Bure-diskussionerna och titta. Ställningarna där efter ett flera år långt skyttegravskrig är helt oförändrade.  
 
Anbytarforum består inte av ett demokratiskt utsett representativt urval av medlemmar, och därför känns en hel del diskussioner om släktförbundets beslut i olika frågor väldigt malplacerade. Jag tror man kan lösa det mesta per mail, telefon eller personliga möten istället för att man skall spy ut sin galla via tangentbordet till allmänt påseende. Jag känner flera personer som efter att ha läst vad man kan bli utsatt för här inte vågar skriva och fråga när man kört fast, eller bidra med vad man vet.  
 
Den tredje efterlängtade nyheten vore om man kunde knyta samman flera släktforskarsiter med varandra. DIS-databasen vore önkvärt att kunna kika i direkt. Om inte DIS vill det, så låt de som vill skapa en egen databas för helt fri sökning göra det här.  
 
En vidare tanke av det är att man till sitt inlägg borde kunna skicka med ett litet gedcom-utdrag, färdigt för vem som helst att importera. När vi i alla fall publicerar släktutdredningar med 15 generationer i tabellform, så tycker jag det vore naturligt att kunna skicka en fil för snabb import.
 
Den fjärde tanken jag har är att efterlysningarna måste bli normerade på något sätt. Jag kan tänka mig ett rätt så omfattande formulär som man fyller i och som genererar en bra text med alla relevanta fakta.  
 
Den femte stora tanken är att det blir fler anbytarvärdar, med ansvar för förslagsvis län. Jag tror det finns många lokala förmågor med oerhört stora kunskaper som skulle kunna utveckla och hålla diskussionerna rena från irrelevant material. Exempel på irrelevant material är frågor om samma personer under en rad olika rubriker, uppenbart felaktiga eller intetsägande svar, eller inlägg som uppenbart lagts under fel rubrik.
 
Med fler lokala värdar kan man också lättare få den lokala förankringen, eftersom man känner de tongivande släktforskarna just på detta område. Jag ser heller inget hinder att ett län har ett delar anbytarvärdskap på kanske upp till 3-4 personer om de anser sig kunna samarbeta.
 
Sammantaget är jag dock mycket nöjd med anbytarforum i sin nuvarande tappning. Det är många som hjälpt mig när jag kört fast, och, förhoppningsvis, har jag lyckats hjälpa andra. Det vore med stor saknad som detta forum förvandlades radikalt. Man får gärna ändra på lite layout, ändra på lite uppbyggnad och haka på fler smarta funktioner, men låt oss ha kvar ett anbytarforum där vi kan mötas.
 
Jag är medveten om att det sådant här inlägg förmodligen inte skulle ha sin plats på ett nytt forum med nya regler, enligt vad jag har föreslagit. Men då hade jag skickat detta per mail till berörd person på släktforskarförbundet istället.