NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-01
Skrivet av: Mats Ahlgren skrivet 2005-05-29, 18:03
Crister
Du har helt rätt att ett byte av program normalt inte går ut på omröstning, inte ens när det gäller förenings eller folkrörelseorganisationer.
 
Men jag saknar definitivt det som nämns ovan av bland annat Henrik Törnqvist och Lennart Lindström.
 
Hur kan de, som kommer att vara användare,  påverka utformning och innehåll? Varför inte ta tillvara på Henriks ide om en plats för förslag/synpunkter. Jag tror mig veta att det finns ett stort antal kompetenta (inom olika områden) människor som gärna bidrar. Kan ju ge möjlighet till en än mer representativ kompetens än den som skapas genom representativ demokrati, ty de som sitter i dessa roller har valts för att de kan mycket , men jag tror inte valberedningen tänkte så mycket på ett nytt Rötter när de nominerade.
 
Lennart Lindström pekar på det som är viktigast i utveckling av denna typ (men som oftast får minst plats och minst pengar), nämligen kravspecifikationen. Om det idag inte finns en fullfjädrad kravspecifikation, vad är det som skall leda dig i ditt arbete? Vad är det då för mål med utveckling av webplatsen och dess dsikussionsforum som skall uppnås? Och hur mäter då styrelsen att de icke befintliga målen nås.
 
Så jag förmodar att det finns (eller kommer att finnas) en kravspecifikation, och den däremot kan underställas vilket forum, som helst för kommentar. Det är ju trots allt de som använder forumet som avgör om en förändring blir mycket bra eller mindre bra.  
 
Att det efter en sådan kommentarsrunda alltid behövs fattas beslut av en mindre grupp är helt klart för mig, och det brukar vara mycket lättare om det finns relevanta synpunkter från så många som möjligt.
 
Ta det nu lugnt under sommaren, ser jag på din arbetsbeskrivning lär du få oerhört många, långa och förhoppningsvis intressanta uppgifter under de nästkommande sex månaderna. (Och jag hoppas inte styrelsen förutsatt att allt är löst inom sex månader, för då har de nog tagit för lätt på utvecklingen inom detta område)
 
Mats