NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-19
Skrivet av: Johan Marklund skrivet 2006-12-19, 14:59
Att byta anor har sin tid. Min Västerbottenssläkt är helt utforskad, inte av en utan minst ett dussin släktforskare. Samma gäller min frus släkt. I båda fallen läggs nu alla dessa uppgifter i (vad jag tror på lång sikt) slutar med en gemensam databas tillgänglig för alla. Just nu återstår att lägga pussel och hypoteser om möjliga släktband, där källmaterial saknas. Detta handlar då inte längre om att byta anor, utan spekulationer om rimliga samband mellan olika individer.
 
Visst kan en del av Anbytarforum kanske renodlas till just att byta anor. Men denna del kan på sikt tvina bort, för när alla anor utretts, återstår bara spekulationer om frågetecken om sambanden. Visst har jag frågor, men jag har inte ställt en fråga här. Jag vet vilka jag direkt bör fråga, om nytt svar dykt upp. Men jag har lärt mig massor i de senaste årens diskussioner om Bureätten, Medeltiden och andra ämnen här på Anbytarforum, som gjort att jag ändå betalat till RV. Men jag kan se logiken i att dessa spekulativa delar kanske särskiljs från Anbytarforum, vilket bör vara en enkel administrativ åtgärd. Olikheterna mellan våra egna olika forskarsituationer får oss säkert att se olika på hur Anbytarforum bör fungera. Ett renodlat bytarforum för anor är mot bakgrunden ovan ointressant för mig.