NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-26
Skrivet av: Håkan Skogsjö skrivet 2005-02-24, 01:41
Raderna i ordningsrglerna vållar tydligen en del huvudbry. Eftersom det är jag som skrivit dem, kan jag förklara vad de betyder.  
 
Enkelt uttryckt: Texter i Anbytarforum har samma upphovsrättliga skydd som om de hade varit publicerade i en tryckt bok eller en tidning.
 
Det är tillåtet att citera relevanta uppgifter i rimlig omfattning, förutsatt att källan anges på vederbörligt sätt. Men om någon har publicerat en längre släktutredning (vilket emellanåt förekommer) är det inte tillåtet att ta hela eller en stor del av utredningen och återpublicera den utan tillstånd - inte ens om man tydligt anger varifrån den är hämtad och vem som skrivit den.  
 
Med tanke på hur enkelt det är att klippa och klistra i datorernas värld, tycker jag det finns all anledning att i Anbytarforum poängtera detta. För tryckta skrifter tror jag de flesta finner dessa regler självklara, men när det gäller digital text får man intrycket att många uppfattar den som någon slags allmän egendom som får användas av vem som helst hur som helst. Men så är alltså inte fallet.
 
Alltså: Citera gärna - med källhänvisning. Men inte mer än vad som är relevant. Och planka aldrig andras texter. Det är stöld.