NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-18
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2004-08-17, 19:56
[color=808080]DET SPELAR INGEN ROLL HURUVIDA MAN ANVÄNDER VERSALER ELLER AVVIKANDE FÄRG; OM TEXTEN STICKER UT NÄR DET INTE ÄR MOTIVERAT SÅ UPPLEVER LÄSAREN DET ÄNDÅ SOM STÖRANDE. OM JAG MÅSTE VÄLJA SÅ FÖREDRAR JAG AVVIKANDE FÄRG, FÖR DEN KAN JAG STÄNGA AV I WEBBLÄSAREN. DET KAN JAG INTE GÖRA MED VERSALER.[/color]
 
Nej, vi färgblinda kan givetvis också läsa text i svart eller vilken annan färg som helst, förutsatt att den kontrasterar mot bakgrunden (svart text på svart botten är ingen höjdare). Felet med svarta hyperlänkar är inte att man inte kan läsa orden, utan att man inte lika enkelt ser att de är länkar. Det tar längre tid att vänja sig vid en ny webbplats, om varje webbplats har sina egna konventioner för att markera hyperlänkar, citat, emfas och liknande saker.
 
Lägg nu inte för stor vikt vid färgvalet, och framför allt, gör inte webbplatsen beroende av att alla användare kan se alla färger på samma sätt. Färgerna är ändå mest kosmetika, medan det viktiga är informationsinnehåll, struktur och funktion hos webbplatsen.