NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-18
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2004-08-17, 14:30
Jag har visserligen en (som jag uppfattar det) lätt röd-grön färgblindhet, men för mig är det inte den rent fysiska förmågan att särskilja olika färger som är problemet, utan den mentala förmågan att associera dem med deras avsedda innebörd. Den blå färgen (med understrykning) är standard för att markera hyperlänkar i annan text, och varje lokal avvikelse från denna standard på enskilda webbplatser försvårar bara navigeringen, särskilt för tillfälliga besökare som inte har tid att leta efter svarta länkar utan understrykning i likaledes svart text utan understrykning.
 
Jag är nu inte någon tillfällig besökare på Anbytarforum, och när jag använder Lynx (en textorienterad webbläsare) framgår inte webbsidans eventuellt avvikande färgval, utan alla länkar ser verkligen ut som länkar. När jag använder Internet Explorer är det dock svårare, och för att inte helt förstöra mitt mentala färgseende har jag ändrat i konfigurationen under Accessibility (Tillgänglighet antar jag att det heter i den svenska versionen) och bett webbläsaren ignorera webbsidans färgval.
 
För mig är det viktigare att skilja mellan hyperlänkar och vanlig text på en webbsida, än att skilja mellan Landskap och Järlåsa på Anbytarforum. Jag vet nämligen att Landskap är en huvudrubrik och Järlåsa är en socken, men jag vet inte att Landskap faktiskt också är en hyperlänk om den inte är blå och understruken.
 
För övrigt ser det ganska fånigt ut med det lilla ordet Rötter centrerat högst upp på sidan, i samma typsnitt och storlek som resten av texten. Själv tycker jag det är onödigt, men om ordet är menat som en rubrik bör det nog placeras i ett H1-element, så att webbläsaren också återger det som en rubrik. I Lynx spelar det mindre roll eftersom all text där har samma storlek, men Anbytarforum bör ju kunna användas även av den som är hänvisad till Explorer...