NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-05
Skrivet av: Christian Andersson skrivet 2003-11-05, 22:32
Hej Malin.
 
Du ska inte bry dig om vad Karin skriver, hon brukar fråga mig också vem jag är.  
 
Så Karin, jag härstammar från en av Sveriges  rikaste karlar (på 1600-talet) men också från hans dotterdotters sonsons sonson som var den fattigaste torparen i Rödeby skogar under förra hälften av 1800-talet. Alla mina framforskade förfäder är nog mig lika kära, jag håller inte den ene förmer än den andre. Det roliga med s.k. finare anor är väl att det går att komma ett stycke längre tillbaka än vad som annars vore möjligt. Och kanhända få fram lite mer uppgifter dessutom. Och så tycker jag det är lite häftigt med både en slavhandlare och en slav i släkten.  
 
Lite synd bara att de gamla adelsnamnen ska vara skyddade även om ätten är utdöd sen flera hundra år tillbaka. Jag skulle kunna tänka mig att heta exempelvis Stormhatt. Det är ju nästan lika fint som Andersson.
 
Appropå Andersson så skulle jag bra gärna vilja veta vem han var han Andreas som ska vara min farfars far. Jag tror han försvann åt Småland till. Han skulle nog vara speciellt värdefull för mej om jag bara fick fatt i honom.
 
Kontentan är väl att förfäder är väl inget man väljer själv, man får försöka stå ut med vad man hittar. Sen tycker jag att man knappast kan kräva att andra ska hitta dom åt en. Lite skoj ska man väl ha själv!
 
Och om ni tror att allt är ljug som jag skriver kan ni ju titta in på:
 
Springersläkten