NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-05
Skrivet av: Annsofi Sterner skrivet 2003-11-05, 09:14
Det går inte att bortse från det faktum att dom uppgifter som finns under mappen introducerad adel inte är några nyheter alls. Det är inhämtade uppgifter från redan tryckta källor, alltihop. Något genombrott på anbytarforum sidor har det inte varit vad beträffar den kategorin av släkter. Jag kan då upplysa Anders Berg om att jag hittat en massa uppgifter om min släkt, men inte här på anbytarforum. Det kan vara av värde för dig att veta, eftersom du inte verkar vara särskilt införstådd med, att i våra svenska arkiv finns det sådana mängder av outforskat material om ett stort antal släkter. För att nämna ett exempel, och då väljer jag min egen släkt. På min farmors sida har jag funnit flera nära släktingar i olika utgivna herdaminnen, ämnet haerdaminne som här i anbytarforum inte fått i gång någon större respons i någon av diskussionerna i detta ämne. Det är också så att vad som kommer fram i dessa forum inte alls speglar det gedigna omfång av outforskat material som förvaras i arkiven. Så där har du helt missat poängen i att släktforska. Eftersom du inte verkar ha en uppfattning om omfattningen av det jag just nämnde. Nu handlar också släktforskning om ekonomi och tid, åtminstone för mig.  
 
Att forska fram uppgifter ur arkiv, när det börjar handla om att kartlägga hundratals år och åtskilliga hyllmeter sådana kostar pengar. Jag har inte dom resurser som skulle behövas för att ta fram allt material som finns om farmors släkt. Det skulle kosta i tal räknat flera nollor och vara så pass tidsödande att jag här på anbytarforum i alla fall gjort ett försök att på ett smidigare sätt inhämta uppgifterna.  
 
Om du tycker att jag pratar strunt, så kan jag hänvisa till att dom uppgifter som är tryckta i utgivna herdaminnen från förr, har endast tagit med dom allra nödvändigaste personuppgifterna när det gäller ingiften för den aktuella prästen eller biskopen.
 
Resten av det material som ligger till grund för herdaminnen finns arkiverat och tillhör kategorin handskrifter och källhänvisning finns i flera tryckta herdaminnen till tex Linköpings stiftsbibliotek och Uppsalas stiftsbibliotek. Dessutom finns mängder av källhänvisningar till ”Carolina Redeviva”. Här finns mycket kvar att utforska, det kan jag gå i borgen för.
 
Sen återstår alla arkiv i Krigsarkivet.
 
Så försök inte antyda att det mesta om våra förfäder redan finns i tryckt eller utforskad form. Arkiven är ett så outforskat område vad beträffar våra förfäder som det bara kan vara. Vad jag nu nämnt gäller åtminstone min egen släkt som innefattar åtskilliga präster och en och annan biskop från förr.