NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-05
Skrivet av: Annsofi Sterner skrivet 2003-11-05, 00:27
Anbytarforum som samlingsplats för släktforskare, det är bra, i alla fall för väldigt många. Nu har jag gjort en sammanfattning av dom åren, ca fem år, där jag använt anbytarforum för att kunna komma vidare med forskningen om min släkt. Jag konstaterar att jag inte fått ett enda konkret svar som, lett mig vidare och som därmed kunde ha gett mig nya ledtrådar att forska vidare i. För jag kan inte tänka mig att alla avkommor till tidigare släktled i mitt förflutna har slocknat ut. Statistiken talar för att fler än jag forskar på mina anor, dvs. samma släktled eller väldigt nära ingift släkt. Kära släktingar, ni kanske inte tycker att anbytarforum är tillräckligt fint för er att etablera sig i och ge sig tillkänna. Jag har ännu inte hittat en insändare under tex mappen ”introducerad adel” och hit tillhörande borgarsläkter, som har ett tydligt ursprung i någon av dessa ätter. Än mindre har jag läst att någon person i dessa led kunnat ge sig tillkänna och delge eller ge någon ledtråd om anor som kunnat utvecklas. Skäms dom för sin historia och sina släktingar? Fast jag förstår samtidigt att dom inte vill utsätta sig för granskning av en massa ”bonnläppar”. I ärlighetens namn, dom flesta som bekänner sina anor här på anbytaforums sidor härstammar ur ett relativt enkelt ursprung. Att sticka ut med att söka anor utöver genomsnittets verkar inte vara något som passar in på anbytarforums sidor. Jo, om man är oäkting eller har ett enstaka ingifte (det ser då ut som ett misstag) bland finare släkter, då är det accepterat att sticka ut. Jag vill inte bli anklagad för mitt ursprung. Bara därför att mitt släktträd ser annorlunda ut än genomsnittets dito. Jag har lika mycket rätt till mitt ursprung som övriga, även om jag kan stoltsera med åtskilliga förgyllda stommar som pålats i svensk jord genom tiderna.