NULL Skriv ut sidan - Anbytarforum

Anbytarforum

Titel: Anbytarforum
Skrivet av: Johan Marklund skrivet 2006-12-19, 21:41
Råkade även läsa några inlägg ovan, som jag normalt bara hoppar över utan att läsa. Detta inlägg kanske även strider mot detta forums regler, och jag förstår i så fall och respekterar ett beslut, om att plocka bort det.

Det tragiska enligt mitt synsätt är, att även vuxna människor så sällan kan acceptera och/eller respektera andra människors uppfattning. Jag är veteran inom Internet-världen (alltsedan första åren av 1990-talet i alla fall) och har sett diskussionsforum efter diskussionsforum jag deltagit i, tvingas till stängning, bara därför att envisa och/eller alltför självständiga människor till slut (det kan ta några år ibland) alltid återkommit med samma budskap i dunkla egna syften, där man uppenbart bröt mot allmänt kända regler och villkor. Varför man så envist fortsatt med detta, har jag aldrig förstått. Resultatet blev i alla fall, att det nya, från makthavare avskilda fria informationsutbyte vi (kanske naiva idealister?) i början trodde vi kunde få via Internet, är idag bara knappt ens en spillra av vad som fanns tidigare, numera drivna av olika idealister i mer eller mindre slutna sällskap. Återigen styrs allt av Lagar och Förordningar, dvs i praktiken antingen pengar eller annan klassisk maktfaktor. Ordningen är återställd och medborgarna återförda till fållorna. Frihet (vad sedan detta är kan även diskuteras) måste man alltid tillkämpa sig, men den kampen måste ske i ordnade former, oavsett vad man anser om sina motparter.

Jag ser en uppenbar risk att även detta fortfarande relativr fria forum också går i graven, och även om jag inte delar de uppfattningar som framförs här, så respekterar jag de beslut som tas. För alla beslut tas till syvende och sist av människor, som i sådana här forum kan tvingas ta beslut de helst önskade slippa. Någonstans måste nämligen gränslinjen dras.