NULL Skriv ut sidan - Kolera

Anbytarforum

Titel: Kolera
Skrivet av: Marianne Kindgren skrivet 2005-04-22, 18:35
Tar sällan illa upp. Det är bara kul om någon har användning för ens uppgifter. Jag kan även bidra med ett användbart? recept som jag hittade en avskrift av när jag forskade i Känsö karantänsstations arkiv (finns på GLA):
 
Wid första tecken till illamående, qvaf, ängslan, äckel, kräkningar, utsot, kramp och kyla i lemmarna, torr tunga, hufvudwärk m. m. tages genast ett kräkmedel, hvarefter den sjuke bringas till sängs och i swettning så fort ske kan medelst fotbad med lut eller senap, ingnidningar öfver magen af i Camfert Brännvin indrängt ylletyg, senapsdeg lägges öfver maggropen och drickes varmt th? på Sötört, Krusmynta, fläder, Röllek, Cetronmedix o. dyl. Därefter gifves 1 matsked i timman af en upplösning av 2ne matskedar Krusmyntvatten. Tilltager sjukdomen flyttas den sjuke ofördröjligen till Sjukhus under warsamhet och warm betäckning. OBS. Personer under 15 år undfår hälften och under 7 år fjerdedelen af den uppgifvna portion.
 
Sötört är troligen kamomill och cetronmedix är säkert citronmeliss.
Förutom ovanstående var varmt ylle på magen och malörtsbrännvin vanliga motmedel.
 
Hälsningar
Marianne K