NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-03
Skrivet av: Håkan Skogsjö skrivet 2005-09-03, 00:29
Den text som Jan Johansson citerar ovan är tydligen styrelsens underlag för beslutet om 70-årsgränsen.  
 
Då ter sig beslutet om möjligt ännu märkligare. Tydligen har styrelsen med öppna ögon och berått mod beslutat att man inte får nämna personer i Anbytarforum som har varit avlidna i mer än 40 år.
 
Och samtidigt har styrelsen under flera år med mycket stor energi drivit projektet ”Namn åt de döda”, som har gått ut på att leta upp namn och andra persondata för personer som har avlidit för mindre än fyrtio år sedan och sedan sprida dessa uppgifter på CD. Dessutom har man gett ut två CD-skivor som redovisar persondata på hela Sveriges befolkning 1970 och 1980, varav förstås större delen fortfarande är i livet.
 
Ted försöker hävda att det finns en avgörande skillnad mellan att sprida personuppgifter på CD-skiva och på Internet. Men så långt jag förstår finns ingen sådan skillnad. Och tydligen har Mats också fått detta besked vid en kontakt med datainspektionen (han skriver ovan: ”Jag önskar först att du [Ted] förtydligar den information om att CD och Internet kan behandlas olika när det gäller spridande av uppgifter om nu levande. Vid kontakt med datainspektionen hävdas att detta är fel och ingen skillnad finns.” Något förtydligande har dock inte lämnats av Ted i hans följande inlägg.)  
 
Jag dristar mig därför att upprepa vad jag tidigare skrivit: Förbundsstyrelsen måste välja vilket ben man ska stå på. Det verkar inte särskilt genomtänkt att ägna sig åt att sälja sådana personuppgifter i parti (på CD) som man menar är olagliga att styckevis utbyta gratis (på Internet).
 
(Det blir oundvikligt en viss rundgång i en sådan här diskussion samtidigt som en del argument måste upprepas när ny information kommer fram; jag beklagar och ber om överseende.)
 
Håkan
som varken är ”ironisk” eller ”ursinnig”, för att nämna ett par av de epitet som förbundsordförande Ted har försett sina meningsmotståndare med i den här diskussionen