NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-02
Skrivet av: Mats Ahlgren skrivet 2005-09-02, 17:20
Ted
 
Jag önskar först att du förtydligar den information om att CD och Internet kan behandlas olika när det gäller spridande av uppgifter om nu levande. Vid kontakt med datainspektionen hävdas att detta är fel och ingen skillnad finns.
Att uppgifter rörande dödskivor hamnar utanför datainspektionens område är klart, PUL omfattar ju bara nu levande.
 
Sen tycker jag personligen det känns konstigt att delegera ner ansvar, för det kan man inte. Man kan delegera ett uppdrag men ansvaret ligger hos de som fattat beslutet och att göra som du gör nu, skjuter över allt på en nyanställd anbytarvärd känns som att styrelsen sticker iväg med svansen mellan benen. Nog borde beslutet i styrelsen innehålla betydligt mer av direktiv och intentionsinriktningar än vad som presenterats hittills.
Om inte, varför då inte vänta med publiceringen tills anbytarvärd och Rötterråd kunnat ta fram underlag och exempel på hantering. Vad vi sett hittills så har ju vissa felbedömningar gjorts om 70 årsgränsen bara avser levande.
 
En liten kommentar:  att en ordförandekonferens applåderar ett beslut som styrelsen inte vet vad det innebär (för det ska ju anbytarvärden bestämma) tycker jag säger en del.
 
Eftersom skadan är skedd så tänker jag inte grotta mer i det tokiga beslutet och det dåliga införandet utan jag hoppas verkligen att du och dina styrelseledamöter lärt er något och en kortkurs i informationskunskap tror jag vore bra.
 
Mats