NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-02
Skrivet av: Ted Rosvall skrivet 2005-09-02, 15:50
Hej Rune,
 
Även om detta är en bisak i sammanhanget, så är det viktigt att vi använder rätt terminologi när vi diskuterar med varandra. Sveriges Släktforskarförbund är just ett FÖRBUND och inte en FÖRENING, som Du av och till skriver. Jag förstår att Du inte gör så med avsikt, men jag vill ändå påtala det, eftersom det finns flera stora skillnader mellan att vara ett förbund och att vara en förening. I en förening träffas man ofta, och kan beta av de frågeställningar och problem som uppkommer under resans gång. Är man en liten förening deltar sannolikt hela styrelsen i varje beslut, t.o.m. på detaljnivå. Så kan man alltså inte arbeta i en stor förening och absolut inte i ett förbund. Man måste delegera både ansvar och beslut, ibland i flera olika nivåer.  
 
Detta innebär att jag som ordförande helst inte ska gå in och peta i frågor som delegerats ut, eller som sköts av för ändamålet anställd personal. Jag har t.o.m. fått en hel del kritik när jag någon gång ändå har gjort så. Det har talats om ministerstyre och ordförandevälde och allt möjligt annat mindre smickrande, särskilt här på Anbytarforum. Jag får alltså skäll när jag lägger mig i, och skäll när jag inte lägger mig i. Det är minsann inte lätt att vara alla till lags...
 
Att jag skulle gömma mig bakom ryggen på Yvonne är skrattretande på flera olika sätt, men framför allt därför att det visar hur förtvivlat lite du vet om hur vi arbetar i förbundsledningen. Det som måhända blev lite fel i rapporteringen kring den nya 70-årsregeln är detta om med omedelbar verkan. Med detta menas alltså att regeln införs med omedelbar verkan, och sedan får tillämpningarna och övervägandena komma allt eftersom. Man kan alltså inte jämföra denna nyordning med omläggningen till högertrafik 1967. Där hade det blivit förrödande om en del fordon hade fått fortsätta att köra på vänster sida under en övergångsperiod...
 
Däremot kan man jämföra med projektet Namn åt de döda, som i Göteborg fick sin nystart kring de kvarvarande 20% namnlösa. När vi körde igång det projektet fick vi massor av kritik för bristfällig projektbeskrivning, och för att vi inte i varje läge hade ett färdigt svar när det gällde tillämpningen, behandlingen av tillgänglighets- och sekretessfrågor och utnyttjandet av reservkällor etc. Men det fanns inte någon möjlighet att fundera ut allting i förväg. Vi levde i en process, där vi fick lösa problemen bäst vi kunde, och härigenom dessutom tillägna oss ny kunskap.
 
På samma sätt är det med den nya 70-årsregeln. Även om grundprincipen är klar, så måste tillämpningen få ta sin tid - man kan faktiskt likna den vid en process, som vi tillsammans hittar fram till. Och med vi menar jag då Anbytarvärden och Rötterrådet i första hand, och förbundsstyrelsen i andra hand - men också nyttjarna, som vi i motsats till vad som här ovan påstås, faktiskt lyssnar till. Särskilt när de förmår framföra sina synpunkter klart och tydligt och helst också på ett trevligt sätt, utan onödiga beskyllningar och insinuationer.
 
Mvh
TED