NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-02
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2005-09-02, 14:06
Nej, Kaj, jag håller verkligen inte med dig!
 
Jag förstår naturligtvis att det hela var ett exempel, men jag tycker faktiskt att det var ett dåligt och mindre lyckat exempel, när du väljer en av världshistoriens värsta tyranner och massmördare...
 
Menar du verkligen på allvar att man skulle ta hänsyn till de efterlevande vad beträffar hans eventuella snedsprång, men inte vad beträffar hans brott mot mänskligheten? Jag är förstummad...
 
Själv skulle jag ju självfallet och utan minsta millimeter av tvekan, tusen sinom tusen gånger hellre se att t. ex. min far, farfar eller morfar omnämndes som äktenskapsbrytare och obotlig Don Juan, än som grym tyrann och massmördare (om detta vore de enda alternativen).
 
Skulle man nu (mot allt förnuft och all rimlighet) inte skämmas för det sistnämnda, skulle väl det förstnämnda vara en obetydlig bagatell i sammanhanget. Annars tycker jag resonemanget saknar all rim och reson.
 
Anser du också att man ens skulle fundera på att tillfråga William Dowling (jag vet inte om han fortfarande lever) och hans ättlingar i USA, och familjen Räubal i Tyskland (om de överhuvudtaget finns kvar) om tillstånd att skriva om Hitlers kärleksliv? (Jag väljer dessa, därför att den av pressen beskrive sonen i Frankrike trots allt är osäker och obevisad)