NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-02
Skrivet av: Ted Rosvall skrivet 2005-09-02, 09:03
Inte visste jag att de rum där vi håller våra styrelsemöten var buggade! Hur kan annars Jorge Lintrup m.fl. veta hur det går till på våra möten?
 
I motsats till vad som påstås ovan har det inte varit någon stress kring detta beslut. Rötterrådet meddelade styrelsen, både skriftligen och muntligen, för över ett halvår sedan att de arbetade med ett förslag om en tidsbegränsning av inläggen på anbytarforum. Man redovisade också motiven för en sådan ordning, varefter förbundsstyrelsen tog sig en rejäl funderare över sommaren. Ärendet kom sedan upp på styrelsemötet i Göteborg, varvid det konstaterades att det säkert kommer att bli svårt att upprätthålla denna policy, med en stor gråzon där Anbytarvärden kommer att få det knivigt. Men det finns också självklara fall, där en aktiv värd/moderator måste gå in och ta bort klart olämpliga och faktiskt olagliga inlägg. Som ett exempel kan nämnas att Datainspektionen har ifrågasatt ett par av avdelningarna på Anbytarforum, Straffade och Etniska grupper. För att Anbytarvärden skall ha något att utgå ifrån vid sådana överväganden måste det finnas ett beslut i botten, ett rambeslut om man så vill, och det är detta beslut som Förbundsstyrelsen fattade i förra veckan.
 
Vid ordförandekonferensen dagen därpå informerade jag de församlade representanterna för förbundets medlemsföreningar om detta beslut. Jag ansåg, och anser fortfarande, att det var rätt forum för sådan information.
 
Förbundsstyrelsen har inga möjligheter att gå in och detaljstyra varje enskild fråga, och givetvis inte heller denna. En styrelse lägger fast inriktningen i enlighet med den verksamhetsplan som tagits av riksstämman. Man fattar de beslut som behövs för att verksamheten skall fungera så väl som möjligt, och sedan lämnar man över till de tjänstemän som har att sköta verksamheten. När det behövs tillsätter man råd eller referensgrupper, som de anställda kan bolla frågor och bekymmer med.
 
Så måste en stor riksorganisation arbeta. I det här fallet har vi en Anbytarvärd, Yvonne, som nu framöver kommer att ha den otacksamma uppgiften att, i samråd med Rötterrådet, finna de rätta och rimliga avvägningarna och de tillämpningar av styrelsens rambeslut, som måste till.
 
Det är möjligt att jag själv är en ynkrygg, Rune, men min styrelse är det sannerligen inte. Vi arbetar hårt, stundtals under stress, det skall erkännas, för att hantera alla de frågor som kommer på vårt bord. Vi gör det samvetsgrant och med stor arbetsglädje, en entusiasm som givetvis försvagas av en del av de förklenande omdömen om förbundsstyrelsen, som nu influtit på Anbytarforum.
 
Ted Rosvall
Förbundsordförande