NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-31
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2005-08-31, 21:56
Fortfarande råder oklarhet om vad beslutet om införande av '70-årsgräns' innebär i praktiken. Inte att undra på, så utomordentligt diffust som det hittills presenterats av redaktör Lindström - som troligen inte själv informerats ordentligt av styrelsen. Man kan bara hoppas att anbytarvärd Carlsson inte handlar i enlighet med beslutet när hon med hänvisning till 70-årsgränsen raderar inlägg med avlidna personers födelse- och dödsdata.
 
Min tolkning av den luddiga informationen är denna:
? Uppgifter om levande personer eller personer som kan antas vara i livet, kända eller okända, ska inte läggas ut i Anbytarforum.
(Med - för mig obegripligt - undantag för 'kändisar' är detta sedan länge praxis i forumet.)
 
? Det är något förvillande att man valt att kalla hela paketet '70-årsgräns', om det nu är så att uppgifter om levande personer inte ska förekomma i Anbytarforum - många som föddes för över 70 år sedan är ju ännu i livet.
 
Jag antog först att vi ska tillämpa samma 70-åriga sekretess som pastorsexpeditioner och landsarkiv, det vill säga vad som stadgas i sekretesslagen (1980:100) 7 kap 15 ? vad gäller folkbokföring - att uppgift om enskilds personliga förhållanden är sekretessbelagd, 'om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till den enskilde lider men'.
 
Det skulle innebära att vi i Anbytarforum inte lägger ut 'känsliga' uppgifter om en person som avled för mindre än 70 år sedan, om vi inte är hundraprocentigt förvissade om att ingen närstående tar illa vid sig. Det kan till exempel gälla utomäktenskapliga barn, vissa dödsorsaker, kriminalitet etc.  
 
Sedan antog jag att styrelsen insett att en 70-årsgräns med denna innebörd skulle bli föremål för skiftande tolkningar och en hel del övertramp, ge anbytarvärden ett dygnet runt-jobb och leda till evinnerliga diskussioner om det riktiga eller oriktiga i att vissa inlägg raderats. För det är inte alldeles lätt att avgöra vad som i varje enskilt fall är en 'känslig' uppgift.
 
Och nu antar jag alltså att risken finns att styrelsen för bekvämlighets skull beslutat att inga uppgifter får läggas ut om personer som dog för mindre än 70 år sedan. Ett beslut som man i så fall inte kan hänvisa till vare sig  sekretesslagen eller PUL för att förklara.
 
Hoppas innerligt att jag antar fel, för en sådan regel skulle nog leda till Anbytarforums avtynande och död.  
 
Men detta är bara ännu ett försök att tolka den bristfälliga information som serverats oss. Tänk så mycket bättre det varit om man väntat med att tillkännage beslutet tills man kunnat lämna klart besked om vad det innebär.