NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-31
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2005-08-31, 16:26
- Kändis-trådarna kommer att saneras, så att de inte omfattar nu levande personer -. Åtminstone jag får uppfattningen att detta gäller generellt och i stort sett alla uppgifter. (Även om man av de senaste inläggen att döma tydligen har backat på vissa punkter. Nedanstående inlägg skrevs innan dessa förändrade bilden. ”Rätta mig om jag har fel!”)
 
Detta är ju i så fall en kovändning av sällan skådat slag från förbundsledningens sida. Ännu för några månader sedan ville man ju med kraft bibehålla största möjliga öppenhet vad beträffar offentliga uppgifter och handlingar (Arkivens och andra myndigheters 70-årsregel omfattar ju bara sekretessbelagda handlingar, inte allmänna d:o) och t. ex. med enfas försvarat bl.a. släktforskarnas rättigheter till information och publicering gentemot mera fundamentalistiska och rigida uttolkare av PuL. Och att förbundet tveklöst var inne på den linjen bevisas ju inte minst av produktionen och saluförandet av CD-skivorna 1970 och 1980.  
 
Vad har hänt? Är förbundsledningen på något sätt utsatt för yttre påtryckningar eller maktpolitiska manövrar som vi medlemmar ( = medlemmar i de till förbundet knutna föreningarna) inte känner till? Jag hoppas verkligen att så inte är fallet, men vad ska man tro när en kraft som tidigare kämpat för öppenhet och offentlig insyn plötsligt förefaller stå där som ett uddlöst och lydigt redskap för makten (eller snarare de makter som strävar efter censur, minskad insyn och mottot makt = rätt, makter som vill underlätta för makthavare och politiker, men försvåra för allmänheten). - Men, som jag alltsom oftast i olika sammanhang får säga: jag hoppas att jag har fel.
 
- Men apropå kovändningar; har inte Hanzon tidigare i anbytarforum uppträtt som motståndare till publicering av personuppgifter om nu levande personer?
 
Jo, det har Hanzon till en del gjort, men han har inte bytt åsikt i det avseendet. Mitt motstånd (jag övergår nu till att skriva i 1:a person singularis) har inte handlat om själva principen att nämna personuppgifter som sådana (allra minst alla d:o), utan just nämnandet av sådana personuppgifter som kunnat vara känsliga eller i övrigt privata och integritetskränkande för de berörda personerna. Där borde man ta hänsyn till den personliga integriteten, och åtminstone först inhämta personens eget tillstånd före publicering.  
 
Dessutom anser jag fortfarande att kändishysterin och nyfikenheten på snaskigheter inom området definitivt bör stävjas och inte uppmuntras (det har ju vid några tillfällen förekommit att dessa intressen på ett olyckligt sätt har utnyttjat den generella öppenhet som tidigare har funnits). Men jag är övertygad om att finns andra, smidigare och lämpligare metoder för att stoppa detta oskick (t.ex. ett hårdare urval av vilka som ska kunna definieras som ”kändisar” och/eller offentliga personer, och begränsa inläggen till dessas anor, och inte ta upp t.ex. barn, syskon eller pojk- resp. flickvänner) än att grovt och okänsligt förbjuda alla personuppgifter yngre än 70 år. Jfr min tidigare liknelse med halshuggning som botemedel mot huvudvärk. Visst, den är till 100% effektiv, men den har vissa biverkningar...
 
För att ta några exempel på sådant som inte borde få publiceras i Anytarforum: Om en av Göran Perssons bröder har ett utomäktenskapligt barn med en kvinna, som nu är sambo med Lars Leijonborgs kusin, men som vid barnets födelse var gift med Maud Olofssons svåger, och barnet ifråga tror att denne är fadern, är det inte roligt för barnet, om det nu blivit intresserat av släktforskning, att läsa om det rätta förhållandet i Anbytarforum (OBS att exemplet är fiktivt). Eller om en av Göran Perssons döttrar sedan två veckor har en ny pojkvän, och dennes anor efterlyses (därför att Göran är ”superkändis”) och även publiceras. Detta bör givetvis inte heller ske. Men därifrån till att generellt förbjuda publicering av uppgifter yngre än 70 år är det ju ljusår. Skulle man (även om detta nu förefaller luddigt och oklart) inte ens få skriva att Göran P. är född 194... och är st..........r, när dessa uppgifter både är allmänt kända och redan förekommer i mängder av offentliga publikationer? I så fall kommer myndigheterna med synnerligen dubbla budskap.