NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-31
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2005-08-31, 14:06
I broschyren Personuppgifter och Internet nämns inte ens som exempel att någons namn och födelsedatum omnämns i samband på en websida som handlar om släktforskning.
 
Och jag tycker ingen av den dokumentation jag sett gör sådan distinktion mellan harmlösa respektive känsliga uppgifter att någons namn och eventuellt födelsedatum i sig kan anses vara subjektivt från person till person vad man själv råkar tycka.
 
Att man är född till den här världen och när man är det är annat än i rena undantagsfall, då man av någon anledning har skyddad identitet, fullt offentliga uppgifter. Då synes det mig mycket egendomligt om det för än den ena, än den andra personen skulle anses vara en privatsak att man finns och lever och är född ett visst datum, och kanske är gift och/eller har satt barn till världen???
 
Kan uppgifter å ena sidan vara offentliga och tillåtna för vem som helst att få reda på, om man bara lyfter luren och ringer ett samtal till en myndighet och frågar om dem, men samtidigt så känsliga för den enskilde privatpersonen, att de därför inte får publiceras i den ena eller den andra formen av massmedium?
 
Instinktivt känns det ologiskt. Synnerligen ologiskt. Ska man utgå ifrån att PuL och liknande strömningar är början till en avveckling av den offentlighetsprincip vi berömt oss om i det här landet?
 
Själv tycker jag det känns närmast stötande hur mycket amerikaner med svenskt ursprung kan få fram om sina rötter här, om de råkar få intresset att söka sitt ursprung, och har ett namn, födelsedatum och födelseförsamling på sin svenska ana - samtidigt som det kan vara ett sådant hästjobb för en svensk släktforskare som håller på med ett ättlingaverk att hitta dem. Jag skulle verkligen inte vilja ha samma besynnerliga typ av integritetsvärnande släpphänta folkbokföring här...