NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-31
Skrivet av: Michaël Lehman (Philippos) skrivet 2005-08-31, 13:59
Däremot torde man kunna förbigå PUL på grund av dess irrelevans. Vad som är tillåtet att framföra i tal och tryckt skrift borde rimligen också vara tillåtet att framföra på Internet eller andra elektroniska informationsbärare.
 
Ingrid (ovan 30 aug., kl. 15.40),
 
Sådana pikar är inte ovanliga i diskussioner som denna här i Anbytarforum. Visst kan det vara bra med etiska rättesnören, men var ligger det omoraliska i att vidarebefordra genealogiska data?
 
Beträffande tryckta skrifter avsåg jag faktiskt inte upphovsrättsproblematiken. Den har alls inte med denna sak att göra.
 
Det är självklart, att inte alla allmänna och offentliga handlingar har publicerats elektroniskt. Det är därtill lika självklart, att allmänna handlingar, som på grund av sin ålder och karaktär kan omfattas av sekretesslagen, alltid genomgår en sekretessprövning, innan de lämnas ut (vilket var vad jag skrev i mitt inlägg, som du besvarade). Det har dock inte heller med den principiella frågan i detta fall att göra.
 
Och visst är det så, att man själv kan välja att köpa dessa tryckta skrifter och skivor av olika slag, men det gäller faktiskt även om samtliga diskussioner här i Anbytarforum.