NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-31
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2005-08-31, 00:01
Men snälla någon... Dödsdatum som är yngre än 70 år raderade???
 
Så jag skulle kunna nämna i ett svar på någon fråga om min släkt att min farfars far var född 27 maj 1866 och dog 28 juli 1920, 85 år sedan och därmed okej... Men om min farfars mor skulle jag få nöja mig med att hon var född 16 januari 1868 och hennes dödsdatum skulle jag få inrikta mig på att maila privat, då hon dog för mindre än 70 år sedan???
 
Skulle det kunna vara stötande för någon av alla övriga avkomlingar till henne (vi är ganska många) att det nämns på Internet att hon dog... den 16 maj 1942? Som skulle vara mindre stötande om det hade varit före den 30 augusti 1935?
 
Om jag skulle råka nämna dödsdatum för min farfar (1977) eller något av hans syskon (1961, 1976, 1978 och 1987)? Var ligger det tveksamma i att nämna en avliden persons dödsdatum?
 
Frånsett, visst, att jag givetvis inte skulle skriva ut en massa på nätet om någon som jag själv händelsevis visste just hade avlidit nu i dagarna. Eller än så länge säkert inte heller något om familjer, där medlemmar avlidit i tsunamikatatstrofen.
 
Jag trodde det var helt klarlagt att PUL gäller levande personer. Och att folkbokföringens 70-åriga sekretessgräns gäller uppgifter som faktiskt bedöms som känsliga - vilket inte gäller basala uppgifter som födelse- eller dödsdatum.  
 
Eller för den delen inte ens vigsel- eller skilsmässodatum för en person som kanske inte skulle vilja skylta med en lång räcka upplösta äktenskap.
 
Men i vissas tycke kanske det borde införas betydligt mer individuellt betonade regler för att få specifika uppgifter i folkbokföringen skyddade?
 
Det ingår som en fullt normal tjänst när det gäller telefoni att man ska kunna abonnera på tjänsten nummerpresentation, men vem som helst kan ställa sig utanför det och begära skyddat nummer och ringa folk anonymt i alla fall. Själv är jag mycket tveksam till att ens svara om det ringer från skyddat nummer, men där får jag höra att det är jag som är konstig. (Noteras kan i sammanhanget att det i USA nu börjar förekomma att du inte ens kopplas fram om du ringer från skyddat nummer, utan kopplas till en telefonsvarartjänst att du ringer från ett inte godkänt nummer, men kan lämna ett meddelande för att själv bli uppringd - DET skulle jag vilja se Telia införa, det ligger i min linje när det gäller synliga respektive skyddade nummer när det ringer. Men det var väldigt off topic.)
 
Vi har ett offentligt bilregister, men vilken bilägare som helst kan tydligen på subjektiva grunder begära att just han eller hon ska ha skyddade ägaruppgifter, så att man plötsligt i något sammanhang där man av något mer kuriöst skäl har antecknat ett bilnummer för att helt enkelt vilja kolla vem ägaren är kan fastna i porten, och ägaruppgiften plötsligt bara är offentlig om man har allvarliga klagomål rörande något brottsligt man sett (smitning e d).
 
Är det så vi skulle vilja ha det när det gäller basala genealogiska uppgifter ur den offentliga folkbokföringen också, och ska vi krypa för dem som ser det på det sättet? Som med all sannolikhet är en minoritet, kanske lite väl röststark men dock en minoritet?
 
Någon som är gift och skild flera gånger, eller har barn från en rad olika samboförhållanden uppfattar det säkert som en privatsak och skulle kanske inte helt gilla tanken på att han/hon har släkten Pemer någonstans i sin antavla, och att jag händelsevis har spårat grenen till nutid och har uppgifter om befintliga barn och/eller om befintliga och tidigare äktenskap i min släktuppställning i min dator.
 
Men sådana uppgifter skulle jag givetvis inte i första taget skriva ut öppet i något forum på nätet.
 
Men inte skulle jag känna att jag behövde den avlägsna släktingens tillstånd att föra uppgifterna vidare i privat mail till någon annan släktforskare, som också hade vederbörande inom ramen för sin forskning. Varför skulle det behövas? Man har ingen äganderätt till basala biografiska/genealogiska uppgifter!
 
På ett annat forum på nätet läste jag någon jeppe skriva om att han hade chattat en smula med någon kvinna på nätet, själv hade betett sig en smula illa och då försökte bara smita ifrån hela historien, varpå han chockades svårt av att hon skickade honom ett mail där hon nämnde hans personnummer, som hon hade haft kunskaperna att ta reda på eftersom han hade nämnt både sitt verkliga namn, hur gammal han var och vilket datum han fyllde år - varpå han trodde på fullaste allvar att han skulle kunna stämma henne för att hon hade kollat upp honom (!).
 
Och jag minns hur en ingift person i min nära släktkrets spontant tyckte det vill inte jag att det ska stå om att namnet på exmaken (far till hennes barn) och mellan vilka datum de varit gifta, fanns med i min uppställning.
 
Men jag glider bort ifrån ämnet.
 
Frågan är ändå till syvende och sidst. Ska vi pga några lite för spekulativa inlägg i framför allt kändisavdelningen börja sluta nämna ens basala biografiska data yngre än 70 år, även dödsdatum för avlidna?
 
Jag tycker det är att krypa onödigt mycket för sådana personer som tror att det är något slags privatsak att man är född till den här världen, och när man föddes. Och när man kanske gifte sig, eller för den delen skilde sig.
 
Även om normalt sunt förnuft naturligtvis ger vid handen att vi inte ska frossa i uppgifter om namn och födelsedata på nu levande föräldrar och syskon till kändisar.
 
Att däremot någon frågar om kändisen A:s anor är utredda, och någon inkommer med redan offentliggjorda uppgifter om namnen på föräldrarna från exempelvis Vem är det är inte i någon som helst mening något sådant frosseri.
 
Problemets kärna kommer vi alltid åt med just en aktiv anbytarvärd, som håller koll på nya inlägg och redigerar bort uppenbara klavertramp. Det räcker så. Att det just nu inte skulle vara tillåtet förrän om en vecka att nämna att en viss person dog i början av september 1935 känns... totalt förfelat.
 
Nu levande personer har väl däremot alltid gällt att ha lite fingertoppskänsla när man diskuterar här på Anbytarforum. Men basala datum - någon frågar om Karl Karlsson, född 1911 hade barn, och någon svarar ja, Lars, född 1942-06-21 och Erik, född 1948-03-31 - det tycker inte jag är kränkande mot de fiktiva Lars och Erik. I värsta fall kan man väl acceptera att uppgifterna på direkt uppmaning raderades om Lars eller Erik hörde av sig och var alldeles oresonligt upprörda över att bli uthängda, men jag tycker den svenska grundmurade offentlighetsprincipen väger tyngst i sammanhanget, PUL eller inte PUL.