NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-31
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2005-08-30, 22:31
Bernt, Helena och Rune har sagt mycket kloka saker ovan, och jag kan inte annat än att hålla med.
 
Någon är kanske förvånad (över detta ställningstagande). Jag har ju (åtminstone i begränsad omfattning) tillhört dem som kriticerat fenomenet att Kändisars härstamning ibland urartat till skvallertidningsfilialer (OBS jag talar nu inte om de seriösa inläggen under Kändisars antavlor), och alltmera fått ytlig dagsländekaraktär och kommit att ha allt mindre med egentlig genealogi att göra.
 
Detta står jag fortfarande för, helt och fullt, men jag tycker inte det finns någon anledning att angripa problemet på ett så radikalt och halsbrytande sätt som detta. För även om jag tycker att det är plågsamt med huvudvärk, skulle jag ändå inte komma på tanken att ordinera halshuggning som botemedel för åkomman, även om jag i och för sig skulle vara hundraprocentigt övertygad om att huvudvärken då skulle försvinna...
 
På något sätt påminner detta om gamla tiders kollektiva bestraffning, som när t.ex. hela klassen bestraffades, när en elev hade gjort något ofog. Jag har alltid hyst en intensiv avsky för den typen av bestraffning, eftersom jag anser det självklart att varje individ endast kan ta ansvar för sina egna gärningar, och bestraffas för dessa, inte för någon annans. Det senare är barbariskt, och hör inte hemma i ett demokratiskt och civilicerat rättssamhälle, även om detta kanske är att ta till overord i just det här sammanhanget.
 
För syftet med nyordningen är säkert gott, det tvivlar jag inte alls på. Frågan är bara om man inte riskerar att kasta ut barnet med badvattnet eller bruka större våld än nöden kräver (för att använda några flitigt använda talesätt), och därför i verkligheten motverkar sina egna goda syften.
 
Problemet (om jag inte helt har missbedömt det hela) var ju att ett fåtal anbytarforumsdeltagare använt Anbytarforum i allmänhet och Kändisars härstamning i synnerhet, på ett sådant sätt att respekten för den personliga integriteten och vanlig mänsklig hänsyn inte kunde garanteras. Men i stället för att stänga av eller på annat sätt bestraffa dessa personer, definitivt eller tidsbegränsat (som t. ex. ett indraget körkort), väljer man denna ytterligt radikala (ja, revolutionerande) lösning, som faktiskt i censurhänseende i vissa avseenden går betydligt längre än det av bl.a. Släktforskarförbundet kritiserade PUL, och som får konsekvenser för alla. Detta är ett hårt slag mot Anbytarforums tidigare öppna och generösa karaktär, ja nästan mot anbytarforums själ (om vi nu kan tänka oss en sådan). Vi vet ju i och för sig ännu inte i alla avseenden vad nyordningen innebär i praktiken, men klart är att det är hårda tag, och rättning i leden vi nu har att förvänta oss. Den hårda linjens förespråkare tycks ha vunnit åtminstone första ronden.
 
Varför kommer detta beslut som ett plötsligt diktat uppifrån? Varför kunde man i demokratisk ordning inte i stället ha diskuterat sig fram till en lösning på problemet? Släktforskarförbundet har ju nyligen haft släktforskardagar och förbundsstämma. Jag deltog, även om jag inte var närvarande på själva stämman (bortsett från 5 minuter). Varför tog man t.ex. inte upp frågeställningen där?