NULL Skriv ut sidan - Skenäktenskap

Anbytarforum

Titel: Skenäktenskap
Skrivet av: Adam Katzeff skrivet 2001-05-11, 11:55
Hej alla tre!
 
Tack för synpunkterna! Era tre inlägg ger olika svar på min fråga, men så är också frågan komplex. Jag tenderar nog att hålla med dig Anders Berg. När det gäller sexuella förhållanden utanför äktenskapet bör man nog inte registrera dem såvida de inte är mer långvariga relationer och/eller ger upphov till barn.
 
Skenäktenskap är ju raka motsatsen, i varje fall till en början, men kan givetvis övergå i något annat. De fall jag kommit i kontakt med rör det sig om äktenskap där det aldrig förekommit något samliv, i annat fall skulle knappast släktingarna ifråga beteckna det som ett skenäktenskap.
 
Min slutsats är nog att man bör registrera skenäktenskap i sitt släktforskningsprogram, men när en tid gått (hur lång är preskriptionstiden för bekommande av falskt uppehållstillstånd???) kan man även anteckna att äktenskapet byggde på en strikt överenskommelse. Vissa släktingar må tycka att detta är fel, men det är väl ytterligare ett exempel på den skillnad i syn på släktforskning som ofta finns mellan de som själv utövar den och de som bara tar del av resultaten!
 
Med vänlig hälsning
 
Adam Katzeff
Malmö