NULL Skriv ut sidan - Skenäktenskap

Anbytarforum

Titel: Skenäktenskap
Skrivet av: Bernhard Granholm (Bkvg) skrivet 2001-05-09, 04:43
Hej Adam!
Detta gränsar till att vara en filosofisk fråga: Svar och synpunkter på detta blir enligt min mening inte rätt eller fel, utan uttrycker snarare en åsikt.
 
Om man strikt ser registreringen i ett släktforskarprogram, som ett genealogiskt närverk, så skall ett sådant äktenskap inte registreras som ett äktenskap, utan som en händelse om det enbart rör sig om en formell uppgörelse något samliv inte förekommit. Man kan jämföra med skenäktenskapets motsats, nämligen då endera parten i t ex en bondefamilj haft umgänge med någon bland tjänstefolket eller i nutid med bästa vännens partner. Då blir denna utomäktenskapliga förbindelse en länk i det genealogiska nätverket och måste vara med för att man skall få en antavla som åtminstone är sannolik, fastän att den inte ingår i en formell familjebildning. Även en sådan händelse var olaglig eller mot de sociala normerna då den skedde och utgör skäl för att, så länge händelsen ligger nära i tiden, dölja den för omgivningen.  
 
Jag anser alltså att ett skenäktenskap inte skall registreras som äktenskap när det står utom all tvivel att något sexuellt umgänge inte förekommit. Skulle det ha skett ett umgänge med barn som följd, så är det närmast att betrakta som en förbindelse utom äktenskapet. Som jag nämnde i föregående stycke, så ser jag ett släktforskarutredning som ett genealogiskt dokument där man inte är skyldig att följa den formella familjebildningen.  
 
Torbjörns skildring är intressant och jag håller med om att man kan behöva lägga ett skenäktenskap bland det konfidentiella så länge sekretess råder. Men på något sätt bör det dokumenteras.  Programmakarna har som regel inte förutsatt denna typ av förbindelse och gett alternativ till klassifiering. Holger har ”Samvetsäktenskap”, men detta täcker inte vad här är fråga om.  
 
Som nämnt så gör jag inte anspråk på att ha rätt utan detta är ett inlägg utifrån min åsikt.