NULL Skriv ut sidan - Morgongåva

Anbytarforum

Titel: Morgongåva
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2004-04-23, 08:42
Johan,
 
Med Hammerstafallet antar jag att du åsyftar arvet efter Birgitta Olofsdotter (Tott)? Det är ju en mycket komplicerad historia, med (troligtvis grundlösa) anklagelser om urkundsförfalskningar mm.
 
Eftersom händelseförloppet förmodligen inte är särskilt välkänt för de flesta läsare, kanske du borde utveckla frågan något, bl a med en redogörelse av 'Hammerstafallets' huvuddrag och vad det är som du ser som problemet i det här aktuella sammanhanget? Jag ser vissa svårigheter med att diskutera frågan om ett rättsligt prejudikat utifrån Hammerstafallet. Det beror kanske mest på att jag aldrig sett morgongåvans juridiska aspekter som Hammerstafallets centrala problem, utan mer har försökt analysera fallet utifrån maktpolitiska utgångspunkter. Jag har alltså alltid uppfattat rättsprocesserna mot fru Birgitta som politiska snarare än juridiska.
 
Den som vill läsa in kända fakta i fallet på egen hand kan titta på de litteraturhänvisningar jag anger i DMS 2:1 Södermanland, Tören (Stockholm 2002), s 251 f.
 
Dessvärre (?) kommer jag inte själv att kunna delta i någon diskussion om detta de närmaste dagarna. Jag ska resa bort några dagar i eftermiddag och återkommer i mitten av nästa vecka.