NULL Skriv ut sidan - Lysningar, vigslar, skilsmässor, havandeskap

Anbytarforum

Titel: Lysningar, vigslar, skilsmässor, havandeskap
Skrivet av: Antoinette Herron skrivet 2011-01-27, 23:05
Hej Niklas!
 
Jag har last etnologi i 3 ar (ursakta min stavning, mina svenska tangenter har slutat fungera), och i min egna slaktforskning har jag markt att det ar olika var i Sverige man befinner sig. I mina smalandsanor har jag mellan ca 1730 och fram till ca 1900 bara hittat 2 oaktingar, en fick vaxa upp hos morforaldrarna pa landet ca 1860, den andre verkar ha lamnats pa gatan eller till ett barnhem dar han dor ganska omgaende som hittebarn ca 1820. Foraldrarna gifter sig direkt efter..... I finnskogarna i Varmland, verkar det bara vara prasten  som mar daligt av oaktingar eller vigslar med redan gravida. Mina finnskogeanor bestar nog till ca 50% av oaktingar, eller frillobarn, ett mycket battre ord. For det finns hogst troligt en viss ordning i kaoset.
Manga av varmlandsanorna gifter sig i attonde-nionde manaden......och manga av oaktingarna ar de som overtar gammelgarden.
Sen har det ju ocksa med samhallsklass att gora....men de loste ofta problemet med att morbror eller kusiner rakade hitta sota barn som de adopterade eller fostrade.
 
Hoppas du fick lite svar  
 
Antoinette