NULL Skriv ut sidan - Förbjudna led

Anbytarforum

Titel: Förbjudna led
Skrivet av: Anders Ryberg skrivet 2004-08-06, 10:11
Jag återkommer till min ursprungsfråga, kan någon lägga fram belägg för existensen av jus primae noctis någonstans i världen vid någon tid? Att sexuella övergrepp förekommer är tyvärr ett etablerat faktum, men att sexuella övergrepp av denna typ skulle vara samhälleligt sanktionerade är en helt annan sak.
 
Jag är alltså fortfarande intresserad av om någon kan belägga att stamhövdingar, präster eller manliga släktingar haft denna rättighet hos något folk vid någon tid, och hur utbrett det i så fall varit. Jag är fortfarande av den åsikten att detta påminner väldigt mycket om demonisering av Den Andre för att motivera förtryck av den samme. (Den Andre är ett begrepp som av vissa historiker används för att beskriva en grupp som majoriteten i ett område, eller en annan grupp, har definierat sig Emot. Vilken grupp som fått agera Den Andre har växlat genom åren.)
 
Vad det gäller taliban så kan jag hålla med om att de genom sin behandling och kvinnor (och för den delen människor i allmänhet...) har gjort namnet på sin rörelse till ett skällsord. Ord ändrar trots allt betydelse efterhand, Quisling var till exempel från början ett namn, och började få sin vidare betydelse när Per-Albin sa att ingen Quisling (stort Q) skulle dyka upp i Sverige. Sedan så snappade engelska journalister upp detta och förvandlade ordet till ett substantiv med litet q. Efterhand har ordet fått en något vidare betydelse, även om det var nedsättande från början...