NULL Skriv ut sidan - Skilsmässor

Anbytarforum

Titel: Skilsmässor
Skrivet av: Maria Menninga skrivet 2012-01-09, 11:07
Tack för svaret! Det låter ju fullständigt logiskt att barnmorska var ett yrke som just gifta kvinnor kunde ha, faktiskt. Då klämde inte skon där, i allafall.  
 
Jag ska se vad jag kan hitta om äktenskapskillnad och skilsmässa - de noteringar jag har visar inget annat än att det verkar vara helt enkelt och normalt. På ytan ser det ut som en rätt smidig och okänslosam process.
 
De skilde sig på dagen två år efter äktenskapsskillnadsbetyget tagits ut, och jag gissar (utan att riktigt veta) att det fanns någon sorts prövotid på två år. Själva separationen skedde inte förrän strax innan skilsmässan, innan dess bodde de alla tillsammans. Och, hon gav sig ju inte av hemifrån förrän skilsmässan var ett faktum. Sedan var de åtskilda ett år och därefter flyttade de ihop igen.  
 
Ja, det kan ha varit starka känslor med i spelet, om jag spekulerar litet, men jag får ändå inte ihop det riktigt.  
I mars 1928 fick äldsta dottern ett oäkta barn, och om det barnet vet jag att känslorna gick höga. Det kan ju förklara en del av min ffm drivkraft att arbeta med just ogifta mödrar. Men, det förklarar ju inte att äktenskapsskillnadsbetyget togs ut i dec 1926.  
 
Och det verkar ju som om hemmet för de ogifta mödrarna inte hade några stora problem att anställa en skild kvinna i det här fallet.
 
Senare verkar paret ha levt förhållandevis lyckligt tillsammans och det är en fullkomlig nyhet för min far och hans syskon att de överhuvudtaget var skilda - de var övertygade om att de var gifta livet ut. Jag är förbryllad.