NULL Skriv ut sidan - Skilsmässor

Anbytarforum

Titel: Skilsmässor
Skrivet av: Ingela Martenius skrivet 2012-01-08, 23:10
Just barnmorska var ett av få arbeten med offentig anställning som gifta kvinnor kunde ha. I början var det bara gifta kvinnor och änkor som kunde anställas av socknarna som barnmorskor, men det kravet släpptes det på redan under första halvan av 1800-talet. Men det ansågs mer passande att en gift kvinna/änka, helst med egna barn, var barnmorska (onekligen litar man ju än idag mer på en barnmorska som säger jag vet precis hur du känner det om hon har fött egna barn).
 
Något officiellt krav på att inte vara gift har jag därför svårt att tro fanns, men det kan naturligtvis ha utlöst ett jättebråk hemma - än idag är det väl inte populärt att ge sig av hemifrån, och på den tiden, med barn hemma... Det kunde ju ha varit bråk om hennes arbete redan tidigare, för barnmorskor hade naturligtvis inga regelbundna tider.
 
Personligen tror jag inte de skilde sig för att hon fick en tjänst som krävde det - i sådana fall måste hon ha planerat det flera år i förväg. Skilsmässa på den tiden var inget man gjorde i en handvändning bara för att man ville - det var en hel apparat med kyrkoherden i spetsen som skulle försöka få makarna sams, sedan skulle det upp i domstol som verkligen inte bara klubbade igenom det utan kunde återförvisa det till kyrkoherden för nya försök att få makarna sams etc. Sedan skulle makarna ha levat separarerade en tid.
Också idag tar det sex månader att skiljas om man har gemensamma barn under 16 år. Jag tror en skilsmässa på den tiden kunde ta upp till sådär tre år att genomföra.
Det är också tveksamt om ett hem med mycket strikta regler om gifta kvinnor skulle anställa en skild kvinna; hon ansågs av många vara en fallen kvinna. En skild kvinna som skulle ta hand om ogifta mödrar?!? De ogifta mödrarna ansågs ju vara moraliskt fördärvade, inte skulle de få komma i kontakt med en annan moraliskt tvivelaktig kvinna (annat än som avskräckande exempel).
 
Men börja med att ta rätt på skilsmässopapperen. De finns där respektive domstol har sina arkiv.
Ta sedan reda på var ffm arbetade, vad hemmet hette och se om det finns arkiv bevarade - sådana arkiv kan ha ganska detaljerade uppgifter om personalen.
 
Ingela