NULL Skriv ut sidan - Skilsmässa inom adeln 1750

Anbytarforum

Titel: Skilsmässa inom adeln 1750
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2011-05-04, 15:11
Anders, lyckades du hitta några uppgifter om skilsmässan mellan Klöfverskjöld och Bratt?  Jag har inte kunnat släppa denna spännande historia, och sitter nu med 1734 års lag framför mig. Angående den eventuella väntetid som jag och Ingela diskuterade, så nämns ingenting om detta i giftersmålsbalken i 1734 års lag (åtminstone inte vad jag kan se). Däremot funderar jag på om det kan ha att göra med boskillnaden och praktiska arrangemang. Giftersmålsbalkens 15 kap., §.1, lyder (något ålderdomligt uttryckt):
 
WArda man och hustru lagliga skilde til säng och säte, och är mannen thertil wållande; sitte tå hustrun med egendomen i boet qwar. Hafwa the barn samman; tå må hustrun them när sig hafwa. Nu är hon ej fallen, at allena them och boet förestå; nämne tå Domaren them henne råda och hielpa måge, och pröfwe hwad mannen skal niuta till födo och tarf sitt, som boet tol, utan han med tienst och siögder sig sielf uppehålla kan. Fins ej annat i boet, än ränta af mannens odalgods, eller thet som af lön och arfwode hans faller; niute tå hustrun med barnen theraf twå delar, och mannen till födo och nödtorft tridiung. Är hustrun wållande til thenna skilnad; tå må hon ej boet förestå, utan pröfwe Domaren, hwad mannen henne til uppehälle gifwa skal, ther hon sig sielf ej ärliga nära kan.
 
Jag tolkar det alltså som att samma regler självklart gällde för en boskillnad i samband med skilsmässa som vid en bouppteckning/skifte efter en död person. Även om änkan eller änklingen träffat någon ny, fick de inte gifta om sig förrän boet var skiftat och barnen hade fått sin del av arvet. Kanske var detta situationen även i detta fall, vilket skulle förklara varför Märta Sophia inte är gift med drängen när hon föder det oäkta barnet, för att boskillnaden inte var klar?
 
Mvh, Markus