NULL Skriv ut sidan - Skilsmässa inom adeln 1750

Anbytarforum

Titel: Skilsmässa inom adeln 1750
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2011-03-07, 10:23
Även jag funderade kring ifall det fanns någon tidsaspekt när det gäller fullbordad skilsmässa och ingående av nytt äktenskap, något jag tyckte lät troligt. Jag hade 1734 års lag liggande hemma tills alldeles nyligen, men den är numera återlämnad till biblioteket. Jag har dock ett exempel som motsäger tanken om väntetid med hästlängder.
 
Min ana Margareta Jöransdotter (1738-1788) i Skåne hade gift sig som mycket ung med en artillerist, som hade övergivit henne 1757. Hon hade därefter levt ensam i fyra år innan hon tröttnade och efterlyste den förrymde maken vid häradstinget. Efter denna efterlysning konstaterar häradsrätten den 12 november 1761 att maken är spårlöst försvunnen, och meddelar detta till domkapitlet. Häradsrättens brev lästes upp vid domkapitlet den 18 november, och i samma veva verkar det som att Margareta beviljats skilsmässa. Redan den 28 december samma år (alltså bara lite över en månad efter skilsmässan) ingick hon nytt äktenskap.
 
Nu var Margareta visserligen en ung artilleristhustru som verkar ha varit fattig och levt som inhyses hos sin mor, men kanske kan man tänka sig att det var annorlunda med personer som hade tillgångar att fördela, såsom adel? Mitt exempel belyser dock att en skilsmässa kan ha varit ganska nära en efterföljande vigsel i tid. Som Ingela skriver låter det i vilket fall som helst misstänkt att Märta Sophia inte var gift med drängen när den oäkta dottern föddes.
 
Mvh, Markus