NULL Skriv ut sidan - Skilsmässa inom adeln 1750

Anbytarforum

Titel: Skilsmässa inom adeln 1750
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2011-03-06, 11:22
Hej Anders!
 
Det låter utan som ett väldigt intressant fall,som utan tvekan har lämnat spår efter sig i arkiven. Jag har själv en del erfarenhet av skilsmässor under 1600- och 1700-talet, och jag ska försöka komma med tips.
 
Som jag förstått det handlar det uteslutande om Skaraborgs län, så det arkiv du får leta i är alltså Skara domkapitels arkiv, som förvaras på Landsarkivet i Göteborg. Det var Skara domkapitel som utfärdade en eventuell skilsmässa, och även om det rör sig om adliga personer (både Märta Sophie och Abraham Bratt tillhörde den introducerade svenska adeln) hanterades deras ärende av denna kyrkliga domstol. Min egen erfarenhet rör sig kring Lunds domkapitel i Skåne, och där finns en särskild serie i arkivet som heter Äktenskapsmål, och där har inkomna handlingar ordnats kronologiskt sedan slutet av 1600-talet och framåt (enormt skönt, om man nu vet att man bara vill undersöka äktenskapsmål). Tyvärr verkar inte Skara domkapitel ha en motsvarande serie (åtminstone inte lika gammal). Där finns dock Koncept till skiljobrev samt Äktenskapshandlingar, men dessa båda serier påbörjas först i början av 1800-talet, så de är inte av intresse i ditt fall.
 
Jag har gått igenom Skara domkapitels arkiv i Nationell ArkivDatabas (NAD), och har hittat följande serier som bör vara av intresse i ditt fall. Eftersom paret får ett äkta barn 1745 2/2, och Abraham gifter sig 1750 27/12, kan vi utan tvekan konstatera att skilsmässan har ägt rum däremellan. Det verkar dock inte framgå ifall de redan var skilda när Märta Sophia fick ett oäkta barn med sin dräng 1750, men det får man väl anta, eftersom Abraham ju gifter sig redan samma år.
 
Nåväl, med utgångspunkt ifrån de uppgifterna misstänker jag att dessa serier och volymer kan vara användbara:
 
Serie AI (Domkapitlets protokoll), volymerna AI:41 (täcker perioden 1745-03-05 - 1747-04-25, och har ett register) eller AI:42 (täcker perioden 1747-05-02 - 1751-04-27).
 
Serie BI (Utgående skrivelser i allmänhet), volymerna BI:11 (1742-1747) och BI:12 (1747-1751).
 
Serie CI (Domkapitlets diarier), volymerna CI:1 (in- och utgående diarium 1741-1748) och CI:2 (in- och utgående diarium 1748-1752).
 
Serie EV (Inkomna handlingar. akter), volym EV:4 (1741-1750).
 
Den ordning man då kan tänka sig är att du först letar upp de handlingar som prästen från Märta Sophias församling sände in till Domkapitlet, angående att en skilsmässa skulle genomföras (CI). Där bör du få veta datum för när handlingarna inkom, och kan då gå vidare och leta upp dessa handlingar (EV). Här bör det stå när ärendet togs upp inför domkapitlet, och då får du en datumingång till protokollen och själva förhandlingarna (AI). Därefter kan då återgå till de in- och utgående diarierna (CI) för att se om det är möjligt att hitta när skiljobrevet utfärdades och skickades till prästen i Märta Sophias hemförsamling, så att skilsmässan blev officiell och bekräftad.
 
Det finns även en serie i Skara domkapitels arkiv som heter EVI: (med olika sifferbeteckningar), Handlingar ordnade efter pastorat. Här kan det ligga handlingar om skilsmässan, men det är osäkert (det rör sig i så fall om den volym som innehåller handlingar över Skara pastorat, där Händene var annexförsamling, om det nu var där Märta Sophia bodde vid skilsmässan).
 
Vet du förresten vart hon bodde när hon gifte om sig med drängen? I Händene kyrkoarkiv (som också förvaras på Göteborgs landsarkiv) finns en volym HV:1, som innehåller lysningshandlingar 1748-1925. Det är dock spridda år, men där kan finnas handlingar om att Märta Sophia var frånskild, om hon nu bodde där när hon gifte sig med drängen Andreas.
 
Jag hoppas att mina tips kan vara användbara. Det lär krävas en hel del letande, men handlingarna om skilsmässan ska finnas där.  
 
Mvh, Markus